834. Hanzelijn (spoorlijn Lelystad - Zwolle)
Rijkswaterstaat Noord-Nederland en IJsselmeergebied en NS Railinfrabeheer zijn de initiatiefnemers voor de Hanzelijn: een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
12-11-1996 Datum kennisgeving |
12-11-1996 Ter inzage legging van de informatie |
20-01-1997 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
20-06-2000 Kennisgeving MER |
20-06-2000 Ter inzage legging MER |
Toetsing a |
20-06-2000 Kennisgeving MER |
20-06-2000 Ter inzage legging MER |
26-02-2001 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsing a |
Toetsing b |
21-03-2003 Kennisgeving MER |
21-03-2003 Ter inzage legging MER |
27-03-2003 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
26-06-2003 Toetsingsadvies uitgebracht |
Aanvullend toetsingsadvies |
Toetsing b |
Opmerkingen bij de advisering
Richtlijnen
In het richtlijnenadvies heeft de Commissie zich in eerste instantie gericht op het structureren van het ontwerpproces voor de ontwikkeling van alternatieven in een complexe ruimtelijke context. Op basis van criteria volgend uit vastgesteld beleid en regelgeving en uit de gestelde doelen voor het project (zowel verkeers- en vervoersdoelen als milieudoelen) zijn alternatieven ontwikkeld en tegen elkaar afgewogen.
Toetsing van het MER
Tijdens de toetsing van het MER signaleerde de Commissie een aantal essentiële tekortkomingen:
- de effecten op ecologie en hydrologie;
- het volgen van de stappenplannen voor de ecologische hoofdstructuur (EHS uit het Structuurschema Groene Ruimte), en voor de Habitat- en de Vogelrichtlijn;
- de samenstelling van het meest milieuvriendelijk alternatief (mma).
Naar aanleiding van de tekortkomingen heeft de initiatiefnemer een aanvulling opgesteld. De tekortkomingen, behalve het aspect hydrologie zijn in de aanvulling op een zorgvuldige wijze behandeld en leveren voldoende bruikbare informatie voor de verdere besluitvorming.
De Commissie interpreteert de informatie over hydrologie op een andere wijze dan de initiatiefnemer. Daardoor acht de Commissie het goed mogelijk dat meer omvangrijke effecten kunnen optreden dan tot uitdrukking worden gebracht in het MER en de aanvulling. Zij acht het echter niet waarschijnlijk dat de rangvolgorde voor de tracéalternatieven voor alle milieuaspecten te samen zal wijzigen. De Commissie heeft er voor gekozen om een aanzet te geven tot een andere zienswijze. Zij hoopt hiermee behulpzaam te zijn bij het verdere besluitvormingsproces. De Commissie acht het wel noodzakelijk dat tijdens de uitvoeringsfase in meer detail wordt gestudeerd op de hydrologische systemen van de meest kwetsbare locaties zodat mitigerende maatregelen effectief kunnen worden ingezet (vooral het gebied tussen Roskam en Blazekolk).
Met deze aanzet vindt de Commissie dat er voldoende basis is gelegd om richting te geven aan het noodzakelijke detailonderzoek naar kwetsbare locaties. In het advies worden aanbevelingen voor de verdere besluitvorming gedaan op het vlak van het mma, de doelen, maatschappelijke kosten en baten, externe veiligheid, elektromagnetische beïnvloeding, brongerichte en mitigerende maatregelen en evaluatie.
Aanvullend MER kruising Hanzelijn-A6
Bij de uitwerking van het ontwerp is hoogteligging ter plaatse van de kruising met de A6 gewijzigd. Daarom was een aanvulling op het MER noodzakelijk. Bij de toetsing van dit aanvullende MER constateerde de Commissie dat de alternatieven weinig van elkaar verschillen en dat het MER voldoende informatie voor de besluitvorming bevat.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
drs. Gert Jan Baaijens |
dr. Gijs-Jan van Blokland |
ir. Hugo Goossens |
prof. dr. ir. Rob van der Heijden |
dr. Marjan van Herwijnen |
ir. Wim Keijsers |
ir. Menso Molag |
ir. Erik Rumpff |
Voorzitter: ir. Niek Ketting
Werkgroepsecretaris: dr. Nicole van Buren
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
NS Railinfrabeheer |
namens V&W/VROM, RWS directie Noord-Nederland & IJsselmeergebied |
Bevoegd gezag |
---|
Rijkswaterstaat |
Ministerie van Volkhv., R.O. en Milieubeheer |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Flevoland; Nederland, provincie Overijssel
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C02.1 | tot 1-4-2011: Aanleg landelijke railweg (incl. wijzigen of weer in gebruik nemen) |
Bijgewerkt op: 17 mrt 2008