2757. Rondweg N345 De Hoven/ Zutphen
De provincie Gelderland wil de doorstroming op de N345 en de leefbaarheid in De Hoven verbeteren. Hiervoor wil zij een rondweg om De Hoven aanleggen. Om dit te kunnen uitvoeren moet een provinciaal inpassingsplan (PIP) worden opgesteld. Voorafgaand hieraan worden de milieugevolgen van de weg onderzocht in een milieueffectrapport. De Provinciale Staten van Gelderland hebben de Commissie gevraagd het rapport te toetsen.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
17-10-2012 Ter inzage legging van de informatie over het voornemen |
06-02-2013 Adviesaanvraag bij de Commissie mer |
25-04-2013 Advies reikwijdte en detailniveau uitgebracht |
Advies reikwijdte en detailniveau |
Tussentijdse toetsing |
13-05-2013 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
14-06-2013 Advies uitgebracht |
Tussentijds toetsingsadvies |
Toetsing |
26-06-2014 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
06-10-2014 Kennisgeving MER |
09-10-2014 Ter inzage legging MER |
18-11-2014 Toetsingsadvies uitgebracht |
Persbericht bij toetsingsadvies |
Toetsingsadvies |
Toetsing van de aanvulling op het MER |
17-12-2014 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
16-01-2015 Advies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Persbericht bij toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Toetsingsadvies over de aanvulling op het MER
De Commissie m.e.r. heeft de aanvulling op het milieueffectrapport voor de Rondweg N345 De Hoven/Zutphen beoordeeld. Zij adviseert om voor besluitvorming te onderbouwen dat aantasting van Natura 2000-gebied Uiterwaarden IJssel is uit te sluiten.
De aanvulling gaat in op de maatregelen om de effecten van luchtverontreiniging te beperken, zoals het niet meer gebruiken van landbouwgronden en het beëindigen van een veehouderij. Deze maatregelen hebben een positief effect op de omliggende natuurgebieden Landgoederen Brummen en Uiterwaarden IJssel.
Voor Landgoederen Brummen betekent dit dat de aanvulling voldoende informatie levert. Voor Uiterwaarden IJssel is weliswaar meer informatie beschikbaar, maar aantasting van natuur valt nog niet met zekerheid uit te sluiten.
De Commissie adviseert daarom voor Uiterwaarden IJssel nader te onderbouwen dat de natuur niet wordt aangetast of aanvullende maatregelen uit te werken. Betrek deze informatie bij de besluitvorming over het plan.
Toetsingsadvies
De Commissie heeft het MER Rondweg N345 getoetst. Zij concludeerde dat het MER helder en systematisch is uitgewerkt. De trechtering tot een voorkeursalternatief is navolgbaar in twee fasen uitgevoerd.
In het ontwerp is veel aandacht besteed aan een optimale inpassing in het landschap. Het effect van de alternatieven op de reservering voor de hoogwatergeul is goed uitgewerkt.
Op het onderdeel natuur constateerde de Commissie bij toetsing van het MER nog een essentiële tekortkoming. De effecten van stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden waren onvoldoende beschreven en de Commissie adviseerde deze aan te vullen.
Tussentijds toetsingsadvies
De Commissie concludeert dat er op dit moment onvoldoende informatie is voor een keuze voor het voorkeursalternatief. Belangrijke informatie over de probleemanalyse en de vertaling naar oplossingsrichtingen en de uitwerking van een nulplusalterantief ontbreken. Hierdoor is een beoordeling van doelbereik versus effecten op landschap en natuur niet goed mogelijk.
De Commissie adviseert in het vervolg van het project en het MER aandacht te besteden aan:
- De probleemanalyse en de doorvertaling naar alternatieven en varianten.
- De uitwerking van een nulplusalternatief, waarin de problemen op de bestaande weg worden aangepakt.
- Variant O1 en de relatie met de probleemanalyse.
- De effecten van depositie op natura 2000-gebied IJsseluiterwaarden.
Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie adviseert de volgende punten in het MER op te nemen:
- Een knelpuntanalyse voor verkeer en leefbaarheid. Vertaal deze analyse in concrete doelen en heldere toetsbare criteria waar de alternatieven op doelbereik aan kunnen worden getoetst.
- Beschrijf de effecten op leefomgeving, natuur, landschap en cultuurhistorie.
- Ga in op de samenhang met ontwikkelingen zoals de Integrale Gebiedsontwikkeling IJsselsprong en het Masterplan Middengebied IJsselsprong. Geef aan wat de actuele uitgangspunten zijn en welke consequenties dit heeft voor het MER en PIP-onderzoek.
- Neem de rechtstreekse verbinding tussen de IJsselbrug en de rondweg (variant O) mee in de probleemanalyse, het doelbereik en effecten.
- Geef aan wat de consequenties zijn van de ruimtereservering voor de hoogwatergeul voor de aanleg van de rondweg.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
dr. Henk Everts |
ing. Jan van der Grift |
ir. Henk Otte |
Voorzitter: ir. Hans van der Vlist
Werkgroepsecretaris: drs. Roel Meeuwsen
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Gelderland |
Bevoegd gezag |
---|
Provincie Gelderland |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Gelderland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
D01.1 | 2011: auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 16 jan 2015