2101

Verbreding Julianakanaal tussen Limmel en Elsloo

De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in 2003 delen van het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute vernietigd. Voor het onderdeel verbreding Julianakanaal tussen Limmel en Elsloo oordeelde de rechter dat het besluit tot westelijke verbreding onvoldoende was afgewogen. Het MER verbreding Julianakanaallevert extra milieu-informatie, zodat het besluit beter afgewogen kan worden.  

Het MER verbreding Julianakanaal gaat uitsluitend over het Julianakanaal als onderdeel van het deelproject Maasroute. De doelstelling van het Maastroute project is om de Maas en bijbehorende kanalen tussen Ternaaien en Weurt veiliger, vlotter en beter toegankelijk te maken voor goederentransport over water.

Hoofdpunten uit het advies

Bij de toetsing van het MER miste de Commissie essentiële informatie over de doelstelling van het voornemen, het meest milieuvriendelijk alternatief en de vergelijking van alternatieven. Daarop heeft de initiatiefnemer een aangepast MER opgesteld. Daarmee is de essentiële informatie voor de besluitvorming aanwezig. Uit het aangepast MER blijkt onder andere dat:

  • het verkeersmanagementalternatief kan worden beschouwd als het meest milieuvriendelijk alternatief;
  • het oost-alternatief niet realistisch is vanwege de negatieve gevolgen voor het Natura 2000-gebied Bunder en Elslooërbos.

De Commissie plaatst enkele kanttekeningen bij de vergelijking van de alternatieven en heeft aanbevelingen gegeven voor het vervolgtraject, onder andere met het oog op de nautische veiligheid.

Klik hier voor jurisprudentie over dit project.

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Wil van Duijvenbooden

ir. Casper van der Giessen

ing. Ruud Jansen

drs. Sjef Jansen

voorzitter

ir. Niek Ketting

werkgroepsecretaris

drs. Pieter Jongejans

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Initiatiefnemer

Rijkswaterstaat Maaswerken

Laatste advies uitgebracht op

1 oktober 2008