1794

Verder werken aan de toekomst van Schiphol en de regio

Initiatiefnemers Schiphol Group en LVNL willen een aanpassing van het milieustelsel om een ander gebruik van de luchthaven Schiphol te kunnen realiseren.

Hoofdpunten uit het advies

Voor de korte termijn (tot 2010) wordt een –tijdelijke- aanpassing van het milieustelsel gevraagd aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. Voor de aanpassing van het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB) is een milieueffectrapport (MER) voor de korte termijn opgesteld.

Het MER voor de korte termijn geeft voldoende informatie om het LVB aan te kunnen passen. Voor het MER voor de langere termijn zijn er verbeterslagen te maken:

  • alternatieven moeten op dezelfde uitgangspunten worden gebaseerd, zodat ze goed vergelijkbaar zijn;
  • er moet een meest milieuvriendelijk alternatief worden onderzocht , dat realistisch is en de milieubelasting maximaal terugdringt;
  • de onzekerheden in de berekeneningsmethoden voor de geluidsbelasting moeten worden ingeperkt;
  • luchtkwaliteit en externe veiligheid moeten beter in beeld worden gebracht.

Voor de middellange termijn (tot 2018-2020) zou een separaat MER worden opgesteld, en het LVB opnieuw worden vastgesteld. In 2008 is geconstateerd dat aanpasing van het LVB voor 2012 niet nodig is, in verband met de langzamere groei van het aantal vliegtuigbewegingen dan eerder werd verondersteld. De m.e.r.-procedure is daarmee voorlopig stopgezet. Eind 2009/begin 2010 zal nut en noodzaak van een een LVB-wijziging opnieuw worden bezien.

Samenstelling van de laatste werkgroep

prof. dr. Ben Ale

dr. Gijs-Jan van Blokland

Sip Koopmans

ir. Kees van Luijk

prof.dr. Henk Meurs

dr. Joost Wesseling

dr. ir. Tjeert ten Wolde

voorzitter

ir. Niek Ketting

werkgroepsecretaris

dr. Johan Lembrechts

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Initiatiefnemer

Schiphol Group, Luchtverkeersleiding Nederland

Laatste advies uitgebracht op

6 november 2009