De Regioraad Twente wil een Regionaal Mobiliteitsplan vaststellen. Het Regionale Mobiliteitsplan heeft het karakter van een werkprogramma met afspraken en acties. Er is voor gekozen om het mobiliteitsplan niet als visiedocument in te richten.
Hoofdpunten uit het advies
De keuzemogelijkheden voor Regio Twente zijn voor het Regionale Mobiliteitsplan (RMP) vanuit m.e.r.-optiek beperkt. Dit komt doordat:
- verschillende infrastructuurprojecten (zoals opwaardering N18 en Twentekanaal) Rijksprojecten zijn en buiten de beslissingsbevoegdheid van Regio Twente vallen;
- over verschillende projecten al besluitvorming heeft plaatsgevonden (zoals programma Twente Mobiel);
- veel acties zich in de verkenningsfase bevinden. Definitieve besluitvorming over het al dan niet uitvoeren van een project is nu nog niet aan de orde;
- veel projecten relatief beperkte milieugevolgen zullen hebben (zoals frequentie verhoging stoptrein Wierden-Enschede);
- de planperiode kort is.
In het concept plan-MER wordt ingegaan op de milieueffecten van het RMP. De knelpuntanalyse kan echter op verschillende onderdelen worden verbeterd. Door verbetering van de knelpuntanalyse wordt duidelijk:
- of de acties en projecten uit het RMP kansen bieden om negatieve effecten te voorkomen of te beperken en;
- of en in welke mate acties en projecten een bijdrage leveren aan de doelstellingen van het RMP.