De gemeente Rotterdam stelt een nieuw bestemmingsplan op voor het haven- en industriegebied, Maasvlakte 1. Het bestemmingsplan legt voor een groot deel het bestaande type bedrijvigheid vast, schept ook het kader voor nieuwe m.e.r. (beoordelings)plichtige ontwikkelingen. Door ruimtedruk en efficiënt ruimtegebruik kijkt de gemeente naar mogelijkheden om de bestaande (milieu)ruimte in het plangebied zo goed mogelijk te benutten. Activiteiten in het plangebied kunnen invloed hebben op de omliggende Natura 2000-gebieden, daarom wordt ook een Passende beoordeling uitgevoerd.
Hoofdpunten uit het advies
Pilot procesgerichte advisering
In het kader van de pilot 'procesgericht adviseren' heeft de Commissie gereflecteerd op de gekozen methodiek voor de m.e.r. Havenbestemmingsplannen Rotterdam (Maasvlakte 1, Europoort en Botlek Vondelingenplaat). Dit is gedaan aan de hand van een presentatie en discussies met de betrokken ambtenaren van de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf en de DCMR Milieudienst Rijnmond op 7 mei 2012 en 10 juli 2012. De toetsing van het MER voor de havenbestemmingsplannen volgt in een later stadium.
Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie noemt de volgende punten als essentiële informatie in het MER:
- Een beschrijving van de huidige situatie en de autonome ontwikkeling van het plangebied.
- Een navolgbare onderbouwing van de stappen die zijn gemaakt om tot de bepaling van de maximale milieugebruiksruimte te komen met specifiek aandacht voor geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid.
- Inzicht in hoe de autonome ontwikkeling en de alternatieven passen binnen de beschikbare milieugebruiksruimte.
- Een beschrijving van de gevolgen voor het milieu van de ontwikkelingen die het bestemmingsplan (inclusief uitwerkingsplicht, afwijkings- en wijzigingsbevoegdheden) maximaal mogelijk maakt.
- Een Passende beoordeling waarin de gevolgen voor de Natura 2000-gebieden die door het voornemen beïnvloed kunnen worden zijn beschreven.
- Inzicht in de mate waarin de duurzaamheidambities realiseerbaar zijn, mede in de context van de nieuwe Havenvisie 2030.