De minister van IenM wil een derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens aanleggen. De Commissie oordeelt dat het MER eerste fase de informatie bevat om een keuze te kunnen maken tussen de noord en zuid variant. In december 2010 wees het bevoegd gezag de noordelijke uitbreiding als voorkeursalternatief aan. In het MER tweede fase is dit voorkeursalternatief verder uitgewerkt.
Hoofdpunten uit het advies
Toetsingsadvies
De Commissie toetste het MER bij het Ontwerp Tracébesluit en signaleerde een aantal tekortkomingen. Het ministerie van IenM en ProRail besloten daarop een aanvulling te maken.
De Commissie heeft het MER met de aanvulling voor geluid en trillingen getoetst en concludeert dat de essentiële informatie voor de besluitvorming aanwezig is.
Tussentijds toetsingsadvies
Voor het MER tweede fase en de uitwerking van de voorkeursvariant zal de informatie meer in detail moeten worden uitgewerkt. Dit betekent dat:
- De effecten op de Nederlandse en Duitse Natura2000-gebieden nader moeten worden onderzocht.
- Voor geluid en trillingen de effecten op de leefomgeving moeten worden beschreven en mitigerende maatregelen moeten worden onderzocht.
- De informatie over landschap, cultuurhistorie, archeologie, recreatief gebruik, leefomgeving en verkavelingstructuur kan worden gebruikt voor een integraal ontwerp.