Het gebruik van de bestaande Noordzuidbaan van Maastricht Aachen Airport is in een interim-aanwijziging vastgesteld tot en met 31 december 2003. Einde 2004 zijn de indeling, het gebruik van het luchtvaartterrein en de geluidszones middels een nieuw aanwijzingsbesluit vastgelegd. De Raad van State heeft in 2008 een deel van de bezwaren tegen dit besluit gegrond verklaard. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu moet nu een nieuwe beslissing nemen met inachtneming van deze uitspraak en van nieuwe informatie. Daarom is onder andere de milieu-informatie geactualiseerd en door de Commissie voor de m.e.r. beoordeeld.
Hoofdpunten uit het advies
Richtlijnenfase
De zonering moet voor de korte termijn wettelijk gezien nog worden ingevuld volgens het vigerende normenstelsel (uitgaande van Ke en BKL). Omdat de zonering voor onbepaalde tijd wordt vastgesteld, zal echter rekening gehouden moeten worden met de consequenties van (te verwachten) ontwikkelingen op het gebied van regelgeving. In dit kader zijn met name van belang het Structuurschema Regionale en Kleine Luchthavens (SRKL) en Europese richtlijnen voor omgevingsgeluid en luchtkwaliteit.
Toetsingsfase (2004)
Met het stopzetten van het SRKL biedt de inmiddels vastgestelde Planologische Kernbeslissing (PKB) luchtvaartterreinen Maastricht en Lelystad het belangrijkste kader voor het MER. De Commissie is van oordeel dat de essentiële informatie in het MER aanwezig is. Daarnaast adviseert ze om in de aanwijzing op een aantal punten in te gaan, zoals op het gebruik en de handhaving van de stopway/verschoven baandrempel en op het (omgaan met) het groepsrisico en de luchtkwaliteit (m.n. fijnstof).
[De bijlage met namen van insprekers is op verzoek van één van hen, om privacy-redenen, verwijderd uit het advies]
Aanvullende toetsingsfase (2011)
Tegen het aanwijzingsbesluit uit 2004 zijn bezwaren ingediend. Al deze bezwaren zijn in augustus 2006 door de bevoegd minister ongegrond verklaard. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in februari 2008 deze beslissing vernietigd. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu moet nu een nieuwe beslissing nemen met inachtneming van deze uitspraak. Een deel van de milieu-informatie is geactualiseerd en aan de Commissie voor de m.e.r. ter beoordeling voorgelegd.
Het bevoegd gezag heeft op aanbeveling van de Commissie deze geactualiseerde milieu-informatie aangevuld met:
- een berekening van de stikstofdepositie op de nabijgelegen Natura 2000-gebieden;
- een analyse van de kans op significant negatieve effecten als gevolg van de stikstofdepositie;
- een verkenning van mogelijkheden om eventuele knelpunten te verminderen.
De Commissie is van oordeel dat alle rapporten tezamen de essentiële milieuinformatie bevatten waarmee een beslissing op bezwaar over de aanwijzing kan worden genomen. Ze beveelt aan om in de toelichting bij het aanwijzingsbesluit meer achtergrondinformatie over de gehanteerde rekenmodellen op te nemen en meer vergelijkingsmateriaal, zoals een vergelijking met een berekening van de geluidbelasting in Lden.