Sjoerd Harkema
werkgroepsecretaris
De RES’en 2.0 die de regio’s gaan opstellen onder de Omgevingswet zijn meestal programma’s en dus plan-mer-plichtig. Dat volgt uit het advies van de werkgroep RES en plan-mer aan de minister van EZK en de minister voor VRO. Aanleiding voor het advies waren Kamervragen eind 2021 van de fractie van Volt.
Concreet is sprake van plan-mer-plicht voor de RES 2.0 als:
Tijdens de pilot RES 1.0 zijn verschillende milieueffectrapporten door de Commissie mer getoetst. Uit de pilot bleek de meerwaarde van een milieueffectrapport bij een RES. De werkgroep RES en plan-mer zette de voordelen in haar advies op een rij:
Bekijk de video over de RES pilots:
‘De tijdsinvestering voor een milieueffectrapportage win je terug in de loop van het traject. Het moet onderdeel zijn van een nieuwe cultuur van het Nederlandse openbaar bestuur’, aldus Jan Jacob van Dijk, voorzitter van de werkgroep RES en plan-mer.
De voorzitter adviseert om ook voor andere thematische plannen en programma’s, denk aan de stikstofproblematiek en woningbouw, naar de plan-mer.-plicht te kijken: ‘Doorontwikkeling van plan-mer als instrument verdient aanbeveling. Betrek daar ook burgers bij en kijk naast milieueffecten ook naar gezondheids-, leefbaarheids- en sociale aspecten.’
De Commissie mer adviseert regelmatig over deze thema’s in milieueffectrapporten. Advisering over de plan-milieueffectrapporten bij de RES 2.0 door de Commissie is een verplicht onderdeel van het proces.