Rijkswaterstaat Zeeland en NS Railinfrabeheer willen de bestaande goederenspoorlijn die het Sloegebied (havengebied Vlissingen-Oost) verbindt met de hoofdspoorlijn Vlissingen–Roosendaal verbeteren. De huidige lijn kan (zeker in de toekomst) niet voldoen aan te stellen milieueisen ten aanzien van geluid, trillingen en veiligheid.
Hoofdpunten uit het advies
Het project heeft samenhang met de m.e.r. spoorverbinding Rossendaal-Antwerpen (project 976) en de Westerschelde Container Terminal (project 1072)
De startnotitie gaf al een duidelijk beeld van de beoogde opzet en werkwijze. De Commissie heeft daarom alleen een aantal aanvullende aandachtspunten aangegeven.
Bij de toetsing van het MER heeft de Commissie - na een aanvullende toelichting - een positief oordeel gegeven. Het belangrijkste discussiepunt was de argumentatie waarop de keuze voor het mma was gebaseerd. Verder deed de Commissie een aantal aanbevelingen voor:
- treffen van bronmaatregelen tegen geluid- en trillinghinder;
- mogelijkheden om het groepsrisico terug te dringen en de bereikbaarheid van ongevalslocaties nader uit te werken;
- de landschappelijke inpassing van een spoorviaduct over de A58.