511

Omlegging Zuid-Willemsvaart, tussen Maas en Den Dungen

Rijkswaterstaat heeft verschillende varianten voor de Graafsebaan, een verbindingsweg tussen Den Bosch en Rosmalen, beoordeeld op hun milieueffecten

 

 

Hoofdpunten uit het advies

De Commissie constateert dat de Milieueffectenstudie zich beperkt tot de zogeheten Standpuntvariant, de OTB-variant en de door omwonenden aangedragen Broeksteegvariant. Uit de ‘Second opinion’ blijkt echter dat de varianten Overdijk en Stedelijke Knoop op alle aspecten tenminste gelijk dan wel gunstiger scoren ten opzichte van de in de Milieueffectenstudie uitgewerkte varianten. In de Milieueffectenstudie wordt aangegeven dat de varianten Overdijk en Stedelijke Knoop alléén realistisch zijn indien de ruimtelijke ontwikkeling in het kader van de Stedelijke Knoop daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Aangegeven is dat de inrichting van de Stedelijke Knoop nog niet bekend is en dat deze twee varianten daardoor een grote invloed hebben op de flexibiliteit van de inrichting van dit gebied. Om deze reden zijn beide varianten niet nader uitgewerkt in de Milieueffectenstudie. De Commissie acht hiermee een kans gemist om de ingreep van de Graafsebaan te betrekken bij een integrale gebiedsontwikkeling van de Stedelijke Knoop.

Klik hier voor jurisprudentie over dit project.

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Wil van Duijvenbooden

ir. Peter van Eck

ir. Casper van der Giessen

drs. Ron Mes

ir. Henk Otte

voorzitter

dr. ir. Gerrit Blom

werkgroepsecretaris

dr. Geert Draaijers

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Initiatiefnemer

Rijkswaterstaat Noord-Brabant

Laatste advies uitgebracht op

13 december 2007