3925. Project OudeLijn, deelstudie CitySprinter en Nieuwe Stations

ProRail wil samen met andere partijen de bereikbaarheid via het spoor tussen Leiden en Dordrecht versterken. Dit doe ze samen met de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail, NS en de gemeenten Leiden, Den Haag, Rotterdam, Schiedam en Dordrecht. De komende jaren worden er naar verwachting veel woningen, bedrijven en voorzieningen gebouwd langs deze ‘Oude Lijn’. Om ook in de toekomst de bereikbaarheid via het spoor mogelijk te maken, zijn de partijen het project ‘Oude Lijn City-Sprinter en Nieuwe Stations’ gestart. In de MIRT-verkenning (MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) wordt nieuwe sprinterstations en een verhoogde frequentie van sprinters onderzocht. Voor het besluit hierover wordt een milieueffectrapport (MER) opgesteld. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Commissie voor de milieueffectrapportage gevraagd te adviseren over de inhoud van het op te stellen MER.

Procedure en adviezen

Reikwijdte en detailniveau
05-02-2025 Adviesaanvraag bij de Commissie mer
06-05-2025 Ter inzage legging van de informatie over het voornemen

Opmerkingen bij de advisering

Advies reikwijdte en detailniveau
De Commissie werkt op dit moment aan het advies over de inhoud van het milieueffectrapport.

Betrokken partijen

Samenstelling van de laatste werkgroep

ing. Sander Buitelaar
drs. Marinus Kooiman
prof.dr. Henk Meurs
drs. Frank Wijnants

Voorzitter: mr. drs. Peter Glas
Werkgroepsecretaris: Marianne Schuerhoff, MSc

Initiatiefnemer en Bevoegd gezag

Initiatiefnemer
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Bevoegd gezag
Minister van IenW (Rijkswaterstaat Noord-Nederland)

Overige gegevens

Gebied: provincie Zuid-Holland


Categorieën Bijlage V Omgevingsbesluit

Code Omschrijving
007.1 Plan-MER vanwege kaderstelling
007.2 Plan-MER vanwege passende beoordeling
J2 Spoorwegen en faciliteiten voor de overlading tussen vervoerswijzen en van overladingsstations

Bijgewerkt op: 27 mei 2025