De beide provincies willen samen met het Rijk de Roggebotsluis in het Drontermeer weghalen, de vaargeul dieper maken en een deel van de N307 tot en met de aansluiting op de N50 bij Kampen vernieuwen. Deze maatregelen horen bij het project IJsseldelta-Zuid. Voordat de provincies en gemeentes besluiten over de maatregelen bij en in het Drontermeer en aan de N307 zijn de effecten onderzocht in een actualisatie van het milieueffectrapport IJsseldelta-Zuid.
Hoofdpunten uit het advies
Toetsingsadvies
Het rapport laat de effecten van de maatregelen bij en in het Drontermeer goed zien. De effecten van het verwijderen van de sluis, een diepere vaargeul en een verbeterde waterkering zullen beperkt zijn. De aanpassingen aan de N307 zijn niet voldoende toegelicht in het rapport. Zo is uit het rapport nog niet duidelijk waarom de maximum snelheid in Overijssel verhoogd wordt en welke effecten de aanpassingen hebben op de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.
De Commissie adviseert het milieueffectrapport aan te passen en daarna pas besluiten te nemen over het project.