274. Zuidweststructuur 's Hertogenbosch - Vught
Het initiatief betrof de aanleg van de zogeheten Zuidweststructuur van 's-Hertogenbosch, bestaande uit een verbindingsweg (een weg met 2 × 2 rijstroken door de polder De Gement tussen de Vlijmenseweg in 's-Hertogenbosch en de rijksweg 764 in Vught), alsmede een aansluiting op de Parallelweg in 's-Hertogenbosch en de ontwikkeling van een bedrijventerrein, met een eventuele kantorenlocatie. Voor dit terrein is het project Nieuwe Spoorzone opgezet. Dit project beoogt een verstedelijking rond het NS-station en daarmee een belangrijke economische impuls.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
03-03-1990 Datum kennisgeving |
03-03-1990 Ter inzage legging van de informatie |
27-04-1990 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsingsadvies |
Toetsing |
02-05-1992 Kennisgeving MER |
02-05-1992 Ter inzage legging MER |
01-07-1992 Toetsingsadvies uitgebracht |
Opmerkingen bij de advisering
In het richtlijnenadvies adviseerde de Commissie vooral aandacht te besteden aan de noodzaak van de zogeheten structuurweg als verbindingsweg tussen de Vlijmenseweg in 's-Hertogenbosch en rijksweg 764 in Vught, en aan de functie van deze structuurweg zou krijgen: als ontsluitingsweg voor het zuidwestelijk deel van 's-Hertogenbosch dan wel als verbindingsschakel in het hoofdwegennet. Voor de beschrijving van het meest milieuvriendelijke alternatief wees de Commissie op mobiliteitsgeleidende en milieubeschermende mogelijkheden.
De Commissie vestigde in haar toetsingsadvies de aandacht op de bestemming van de polder De Maij. In het MER is uitgegaan van de bestemming bedrijventerrein. Door het mogelijk vrijkomen van de Willem-I-kazerne komt echter ook de bestemming woningbouw in beeld. Hoewel de gevolgen hiervan niet in het MER beschreven waren, adviseerde de Commissie bij de besluitvorming met de milieugevolgen hiervan (met name voor De Gement) rekening te houden.
Uit het bestemmingsplan blijkt dat het voornemen in milieuvriendelijker richting is gewijzigd. Er is uitgegaan van een model met een lange bypass als verbinding tussen het klaverblad Vught en de Vlijmenseweg met verlengde Parallelweg en aansluitingen op de bestaande wegenstructuur. Ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerpplan is gekozen voor een noordelijker tracé. Hierdoor is het oorspronkelijk geprojecteerde bedrijventerrein komen te vervallen, en wordt meer waarde gehecht aan de groene hoofdstructuur en mitigerende en compenserende maatregelen. Ook wordt ruimtebeslag in het gebied De Gement geminimaliseerd door de weg zo veel mogelijk aan de rand hiervan te projecteren.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
drs. Ron Mes |
ir. Schilperoord |
ir. van Willigenburg |
Voorzitter: ir. Karel Veldhuis
Werkgroepsecretaris: drs. René Klerks
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
's-Hertogenbosch |
Bevoegd gezag |
---|
's-Hertogenbosch |
Vught |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Noord-Brabant
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.2 | tot 1-4-2011: Aanleg auto(snel)weg |
C11.2 | tot 1-4-2011: Aanleg bedrijventerrein >= 150ha |
Bijgewerkt op: 11 dec 2018