240. Rijksweg 61 Ter Hole - Terneuzen
De weg Terneuzen – Ter Hole is zowel voor autoverkeer als voor langzaam landbouwverkeer opengesteld; voor beide typen verkeer blijkt de weg onveilig. Bovendien is het woon- en leefklimaat in de woonkernen langs deze weg, ongunstig. Beide factoren waren reden voor de plannen tot ombouw van dit weggedeelte.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
28-08-1989 Datum kennisgeving |
28-08-1989 Ter inzage legging van de informatie |
30-10-1989 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
07-04-1992 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
08-04-1992 Kennisgeving MER |
08-04-1992 Ter inzage legging MER |
07-08-1992 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
In het advies voor richtlijnen wees de Commissie erop dat het voornemen geheel in het licht staat van het (al dan niet) aanleggen van een vaste oeververbinding over de Westerschelde (WOV)1. Vanwege de onzekerheid in de besluitvorming over WOV zal de doelstelling in eerste instantie beperkt blijven tot het oplossen van de grootste knelpunten in de verkeersveiligheid op het betrokken weggedeelte en in het leefklimaat van de woonkernen langs de weg.
In haar toetsingsadvies concludeerde de Commissie dat het MER voldoende informatie bood voor de situatie waarin geen WOV zou worden gerealiseerd. Dit gold niet voor de situatie met de WOV. Daarbij is de verbinding S25/S30 als alternatief voor rijksweg 60 buiten beschouwing gelaten. Dit achtte de Commissie onvoldoende onderbouwd. Daarmee bood het MER in de ogen van de Commissie onvoldoende informatie voor een besluit. In de brief van de voorzitter bij het advies is gewezen op het feit dat aanvullende studie veel tijd kan vergen. Dit aspect zou het bevoegd gezag moeten afwegen tegen het voortduren van de verkeersonveiligheid langs het onderhavige tracé, zolang geen definitief besluit is genomen.
In haar beraadslagingen over dit project concludeerde de Commissie Overleg Wegen dat er een zo nauwe samenhang tussen dit project en de WOV bestond, dat het verstandig was om de projecten in hun samenhang te beschouwen. Daarom wordt eerst de definitieve besluitvorming over de WOV afgewacht.
Een uitzondering op dit principe vormt het tracédeel bij Zaamslag. Op 6 mei 1993 is het tracé voor de noordelijke omleiding Zaamslag vastgesteld.
Eind 1999 gaf het bevoegd gezag te kennen dat het nog niet duidelijk is wanneer besluiten genomen zullen worden.
1 Zie project 114.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
prof. dr. ir. Agema |
ir. Bas de Koning |
drs. Rob Lambeck |
prof. dr. ir. Frans Maas |
drs. Jaap Stellingwerff |
prof. drs. Vervloet |
Voorzitter: ir. Karel Veldhuis
Werkgroepsecretaris: mr. Rolf-Jan Sielcken
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Rijkswaterstaat |
Bevoegd gezag |
---|
Rijkswaterstaat |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Zeeland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C01.4 | tot 1-4-2011: Verbreding hoofdweg of ombouw tot autosnelweg |
Bijgewerkt op: 31 aug 2007