1844. Verbreding N209 Capaciteitsvergroting Doenkade en Reconstructie Knoop A13-N209
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland willen de capaciteit van de Doenkade (N209) tussen knooppunt Schiebroek en de knoop A13-N209 vergroten en de knoop A13-N209 reconstrueren. Om dit project te realiseren stelt de provincie Zuid-Holland een MER op voor de besluitvorming over de wijzigingen van bestemmingsplannen in de gemeente Rotterdam en de gemeente Lansingerland.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
22-11-2006 Datum kennisgeving |
22-11-2006 Ter inzage legging van de informatie |
13-02-2007 Advies uitgebracht |
Advies voor richtlijnen |
Toetsing |
16-10-2008 Kennisgeving MER |
16-10-2008 Ter inzage legging MER |
05-06-2009 Aanvraag toetsingsadvies bij de Commissie mer |
29-09-2009 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsingsadvies |
Opmerkingen bij de advisering
Als hoofdpunten voor het MER merkt de Commissie aan:
- het aan de hand van een goede verkeerskundige analyse onderbouwen van het probleemoplossend vermogen van het initiatief.
- de relatie van dit initiatief met andere grootschalige projecten in de omgeving van het plangebied. Geef met een gevoeligheidsanalyse de verkeerskundige effecten van deze projecten op dit initiatief aan.
Het MER maakt op een heldere wijze de verschillen in doelbereik en milieueffecten tussen de verschillende alternatieven inzichtelijk. Uit het MER komt naar voren dat de onderzochte alternatieven slechts tot op zekere hoogte de regionale verkeersproblemen oplossen. Ook in de toekomst kan congestie ondanks de voorgenomen maatregelen niet worden voorkomen.
Voor de verbinding A13/A16 is geen gevoeligheidsanalyse gedaan naar de verkeerskundige effecten en de gevolgen daarvan voor het voornemen. De Commissie onderschrijft de conclusie dat de verbinding A13/A16 nog onzeker is en dat de gereconstrueerde knoop en de verbreding van de Doenkade in ieder geval een voorlopige oplossing bieden voor de (regionale) bereikbaarheidsproblematiek. Door het ontbreken van een gevoeligheidsanalyse is echter niet duidelijk wat de toekomstvastheid is van de voorgenomen activiteit.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
dr. Henk Everts |
prof. dr. ir. Rob van der Heijden |
ir. Hans Huizer |
ing. Johan Janse |
ir. Wim Keijsers |
Voorzitter: dr. Dick Tommel
Werkgroepsecretaris: ir. Bart Barten
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Provincie Zuid-Holland |
Bevoegd gezag |
---|
DCMR Milieudienst Rijnmond |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Zuid-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
008 | Plan-m.e.r. en besluit-m.e.r. (oud, niet meer invullen) |
C01.5 | tot 1-4-2011: Verbreding van auto(snel)weg of andere weg >= 10km, of ombouw andere weg tot auto(snel)weg |
Bijgewerkt op: 22 dec 2009