1669

Rijksweg 13 / 16 Rotterdam

Wegnemen / oplossen van de verkeersknelpunten op de A20 tussen Kleinpolderplein en het Terbregse Plein en de A13 door Overschie en het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in dit gebied door een nieuw stuk snelweg te realiseren tussen het Terbregse Plein en een nieuwe aansluiting op de A13 direct ten noorden van de Doenkade.

 

Hoofdpunten uit het advies

De Commissie beschouwt de volgende punten als essentiële informatie in het milieueffectrapport:

  • een onderbouwing van de mate en ernst van de leefbaarheidsproblemen en de mate waarin het voornemen hiervoor een oplossing biedt;
  • beschouwing over de bijdrage, die het openbaar vervoer in combinatie met verkeersmanagement kan leveren aan het reduceren van het verkeersaanbod, het verschuiven van de piek naar de daluren en een optimale verdeling van het verkeer over het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet;
  • een beeld van de effecten op de verkeersafwikkeling over niet alleen de A13/A16 maar ook andere delen van het hoofdwegennet van de Zuidvleugel;
  • een beschouwing van de milieueffecten (geluid, lucht, natuur, etc.) rondom:
    • de bovengenoemde tracés van het hoofdwegennet;
    • het nieuwe tracé van de A13/A16;
    • alle relevante tracés van het onderliggend wegennet;
    • de wijze van inpassing van de nog in te richten provinciale ecologische hoofdstructuur en de A13/A16 in het gebied tussen Schiebroek en het Lage Bergse Bos.

De Commissie heeft het MER getoetst. De Commissie is van oordeel dat het MER de essentiële milieu-informatie bevat voor de besluitvorming.

De Commissie constateert dat:

  • aanleg van de A13/16 de bereikbaarheidsproblemen ten dele oplost;
  • het voornemen per saldo niet leidt tot verbetering van de leefbaarheid.  Er wordt geen grote verbetering in de leefbaarheid bereikt op bestaande knelpunten en op de plek van aanleg veroorzaakt de nieuwe weg een wezenlijke aantasting van de leefbaarheid;
  • aanleg van de nieuwe weg een forse landschappelijke ingreep is met negatieve invloed op landschaps- en natuurbeleving en recreatie.

Op een aantal onderwerpen doet de Commissie in haar advies aanbevelingen voor de vervolgbesluitvorming. Het gaat daarbij om:

  • maatregelen op het onderliggend wegennet indien de verbeteringen van de verkeerssituatie niet zullen worden bereikt;
  • inpassing van de weg en de PEHS, die in de Ontwerp tracébesluit-fase (OTB) verder kan worden uitgewerkt;
  • de volksgezondheid, op basis van achtergrondinformatie scoort variant 7 het beste voor geluid. Deze informatie kan worden meegenomen in de besluitvorming;
  • effecten van atmosferische depositie op Natura 2000-gebied Meijendel & Berkheide. Deze kunnen in de OTB-fase en de passende beoordeling in het kader van de Natuurbeschermingswet verder worden uitgewerkt.

Voor een nadere toelichting van deze punten, zie het advies van de Commissie.


Samenstelling van de laatste werkgroep

dr. Henk Everts

prof. dr. ir. Rob van der Heijden

ir. Hans Huizer

ir. Wim Keijsers

dr. Fred Woudenberg

voorzitter

dr. Dick Tommel

werkgroepsecretaris

drs. Roel Meeuwsen

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Initiatiefnemer

Rijkswaterstaat

Laatste advies uitgebracht op

23 november 2009