1501. Stoomschip Rotterdam
exploitatie van stoomschip Rotterdam voor recreatieve doeleinden, zoals hotel, restaurants, terrasjes, winkels, bioscoop, theater, congressen, casino, trouwzaal, cultuurhistorische bezienswaardigheid en partycentrum. Men wil het stoomschip Rotterdam voor 15 jaar neerleggen aan de Maashaven bij het Rivierkwartier. Het kadeterrein zal gebruikt worden als parkeerterrein en incidenteel van evenementen. Toetsing In het stoomschip De Rotterdam zal een aantal ondernemingen gevestigd worden die het schip voornamelijk recreatieve functies zullen geven (hotel, bar/café, verhuur van congreszalen etc.). Daarnaast zal het een gelegenheid zijn voor studenten van het Albeda College en Hogeschool INHOLLAND om praktijkervaring op te doen. Het schip zal 15 jaar lang aan de Maashavenkade in Rotterdam komen te liggen. Op de kade worden 600 parkeerplaatsen gerealiseerd, bruggen waarover het schip betreden kan worden en technische installaties voor verwarming, ventilatie en warm water.
Procedure en adviezen
Richtlijnen |
---|
27-01-2005 Datum kennisgeving |
27-01-2005 Ter inzage legging van de informatie |
30-03-2005 Advies uitgebracht |
Richtlijnen |
Toetsing |
27-04-2006 Kennisgeving MER |
27-04-2006 Ter inzage legging MER |
17-07-2006 Toetsingsadvies uitgebracht |
Toetsing |
Opmerkingen bij de advisering
in haar richtlijnenadvies heeft de Commissie de volgende hoofdpunten voor het MER benoemd: 1) de beschrijving van de effecten voor verkeer, parkeren en de hieraan gerelateerde leefbaarheidseffecten (geluid, luchtkwaliteit en verkeersoverlast), 2) ten behoeve van het meest milieuvriendelijk alternatief moeten milieuvriendelijke mogelijkheden onderzocht worden voor de verkeersafwikkeling en parkeren en voor het beperken van geluidsoverlast en luchtverontreiniging, 3) een publieksvriendelijke samenvatting die alle relevante informatie voor de besluitvorming bevat.
Toetsing
In haar richtlijnenadvies heeft de Commissie de volgende hoofdpunten voor het MER benoemd: 1) de beschrijving van de effecten voor verkeer, parkeren en de hieraan gerelateerde leefbaarheidseffecten (geluid, luchtkwaliteit en verkeersoverlast), 2) ten behoeve van het meest milieuvriendelijk alternatief moeten milieuvriendelijke mogelijkheden onderzocht worden voor de verkeersafwikkeling en parkeren en voor het beperken van geluidsoverlast en luchtverontreiniging, 3) een publieksvriendelijke samenvatting die alle relevante informatie voor de besluitvorming bevat.
De Commissie is van oordeel dat de essentiële informatie in het MER aanwezig is. Er zijn twee essentiële punten waarover het MER voldoende informatie geeft, maar waarbij de Commissie nog opmerkingen heeft (verkeersafwikkeling en luchtkwaliteit). Bovendien zijn er twee niet-essentiële aspecten waarin de Commissie het MER onduidelijk of onvolledig vindt (locatiekeuze en bezoekersaantallen). Een mondelinge toelichting van het bevoegd gezag en de initiatiefnemer heeft hier echter helderheid over gegeven.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ing. Johan Janse |
ing. Paul Peeters |
Voorzitter: drs. Leni van Rijn-Vellekoop
Werkgroepsecretaris: drs. Leonie Dekker
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Rederij De Rotterdam BV |
Bevoegd gezag |
---|
Feijenoord, Rotterdam |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Zuid-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
C10.1 | tot 1-4-2011: Recreatieve voorziening >= 500.000 bezoekers per jaar, >= 50ha, of 20ha in gevoelig gebied: aanleg, wijziging of uitbreiding |
Bijgewerkt op: 31 aug 2007