1464

Reconstructie van de N302 in Harderwijk

reconstructie van de provinciale weg N302 in Harderwijk 

 

 

Toetsing:

wijziging of uitbreiding van een autosnelweg of autoweg, niet zijnde een hoofdweg

Hoofdpunten uit het advies

De m.e.r. wordt vrijwillig doorlopen. De provincie heeft de intentie het milieueffectrapport (MER) zodanig te schrijven dat het, indien nodig, ook als milieurapport voor de strategische milieubeoordeling (SMB) kan worden gebruikt. 

In het richtlijnenadvies noemt de Commissie als hoofdpunten voor het MER:

  • inzicht in de verkeersintensiteiten en congestie, om probleemstelling (autonome ontwikkeling) en probleemoplossend vermogen (voornemen) te verduidelijken;
  • beschrijving van de toekomstige geluidssituatie en luchtkwaliteit in het studiegebied;
  • een goede samenvatting.
 

Toetsing:

In het MER ontbrak op de volgende onderwerpen essentiële informatie:

  • De in verschillende rapporten gehanteerde aantallen voor de verkeersintensiteiten en prognoses kwamen niet overeen; hierdoor was het niet mogelijk de effecten voor de luchtkwaliteit en geluidhinder te beoordelen;
  • De ‘worst case’ was niet in het MER beschreven; hierdoor was de informatie uit het MER, met name over de geluidsbelasting moeilijk te beoordelen;
  • Uit het MER bleek niet hoe de kruispunten waren vormgegeven. Hierdoor bleven de gevolgen voor de verkeersveiligheid van het langzame verkeer onduidelijk;
  • De daadwerkelijke omvang van het landbouwverkeer van en naar Flevoland was onduidelijk.  

    De aanvulling voorziet op alle onderwerpen in de geconstateerde tekortkomingen.

  • Samenstelling van de laatste werkgroep

    drs. Adrie de Jong

    ir. Jan Termorshuizen

    voorzitter

    drs. Hans Ouwerkerk

    werkgroepsecretaris

    drs. Richard Zwiers

    Projectinformatie

    Bevoegd gezag

    Harderwijk

    Initiatiefnemer

    Gelderland