De aanleg van een plusstrook traject A12 Woerden – Gouwe
Hoofdpunten uit het advies
In het MER is de essentiële informatie aanwezig om het milieubelang een volwaardige plaats te kunnen geven in de besluitvorming. De Commissie heeft twee kanttekeningen bij het mma. Uit het akoestisch onderzoek behorende bij het MER blijkt dat er woningen zijn waarvoor de geluidbelasting in belangrijke mate verdergaand kan worden gereduceerd door aanpassing van de geluidschermen, maar in het MER zelf wordt dit niet als onderdeel van het mma genoemd. Ook snelheidsverlaging is niet in het mma meegenomen. Echter, zolang niet aannemelijk is gemaakt dat de luchtkwaliteitsnormen van het Besluit luchtkwaliteit in acht worden genomen, moeten zoveel mogelijk maatregelen getroffen worden om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een verlaging van de maximumsnelheid tot 80 km/uur gedurende de periode dat de spitsstrook is geopend, is één van de mogelijke maatregelen.De Commissie beveelt daarom aan in de besluitvorming te motiveren waarom verdergaande aanpassing van geluidschermen en snelheidsverlaging wel of niet in het voorkeursalternatief worden opgenomen.