1165. Transformatie Rotterdam Centraal

Het station moet worden getransformeerd tot een hoogwaardig mobiliteitsknooppunt, waarin onder meer de Hoge Snelheids Lijn (HSL) een herkenbare plaats moet krijgen. In het aangrenzend gebied wordt een ruimtelijk programma gerealiseerd bestaande uit nieuwe kantoren, woningen en voorzieningen. 

Procedure en adviezen

Richtlijnen
04-04-2001 Datum kennisgeving
12-07-2001 Advies uitgebracht
Richtlijnen
Toetsing
17-02-2006 Datum kennisgeving
Toetsing a
17-02-2006 Datum kennisgeving
27-04-2006 Advies uitgebracht
Toetsing a

Opmerkingen bij de advisering

De volgende punten verdienen in het MER extra aandacht: 

  • optimaliseren van de verkeersknoop;
  • optimaal aanhechten van de verkeersknoop in het centrale stedelijke weefsel van Rotterdam;
  • optimaliseren van de complexe energievraag en productie in dit deel van de stad;
  • optimaliseren van het verblijfsklimaat in station en omgeving;
  • verantwoording van het watersysteem van grond- en oppervlaktewater;
  • bereiken van synergie tussen ruimtelijke ordening en milieu;
  • samenvatting.
 

In eerste instantie was in het MER niet getoetst aan het Besluit luchtkwaliteit 2005. In een aanvulling is deze informatie wel verschaft. De Commissie geeft nog aanbevelingen ten aanzien van de parkeercapaciteit, toekomstvastheid, leefbaarheid, cultuurhistorie en archeologie.

Betrokken partijen

Samenstelling van de laatste werkgroep

Werkgroeplid
dhr. ir. G.J. Hellinga
dhr. ir. J.E.M. Lax
dhr. prof.dr.ir. F.M. Maas

Voorzitter van de werkgroep: mw. drs. J.G.M. van Rhijn

Secretaris van de werkgroep: mw. dr. N.W.M. van Buren

Initiatiefnemer en Bevoegd gezag

Initiatiefnemer
Consortium Rotterdam Centraal

Bevoegd gezag
Rotterdam

Overige gegevens

Gebied: Nederland, provincie Zuid-Holland

Categorie├źn Besluit m.e.r.

Code Omschrijving
D11.2 tot 1-4-2011: Stadsproject >= 100ha of >= 200.000m3 bvo: aanleg, wijziging of uitbreiding

Bijgewerkt op: 30 jan 2013