1102

Tracéstudie N381, Drachten - Drenthe

De reconstructie van de N381 tussen Drachten en de grens met Drenthe, tot een 100 km/uur autoweg met ongelijkvloerse kruispunten (enkelbaans of dubbelbaans).

Hoofdpunten uit het advies

Hoewel er sprake is van een goed opgezet MER, miste de Commissie essentiële informatie over de natuurwaarden, de geohydrologische situatie, de archeologische waarden en de onderbouwing van het mma. De Commissie acht dit belangrijke onderwerpen, temeer daar er sprake is van Vogel- en Habitatrichtlijngebieden langs het huidige tracé. Er is vervolgens een aanvulling opgesteld die de Commissie positief heeft beoordeeld. De Commissie heeft daarbij wel het voorbehoud gemaakt dat de conclusie omtrent het meest milieuvriendelijk alternatief op tracédeel Drachten-Donkerbroek wordt aangepast. Volgens de Commissie is tracévariant 2 (vanaf de bocht bij Wijnjeterper Schar rechtdoor) het meest milieuvriendelijk alternatief, omdat dit alternatief gunstiger is voor de natuurwaarden en het woon- en leefklimaat.

Omdat het (ondiepe) grondwatersysteem van belang is voor de natuurwaarden in de beschermde gebieden Wijnjeterper Schar en Drents-Friese woud doet de Commissie de aanbeveling om hier in de uitwerking van het tracé veel aandacht aan te besteden.

Samenstelling van de laatste werkgroep

drs. Wilfried Hessing MCIfA

ing. Gerard van der Sterre, M.Sc.

dr. Nico de Vries

ir. Daan Wiebes

voorzitter

drs. Hans Ouwerkerk

werkgroepsecretaris

ir. Marijke Bremmer

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Provincie Fryslân

Initiatiefnemer

Provincie Fryslân