572

Rijksweg 31 Leeuwarden - Drachten

Het voornemen betreft de (gefaseerde) reconstructie van de autoweg tussen Leeuwarden (Hemriksein) en Drachten (Ureterpvallaat) door verbreding tot vier rijstroken en ombouw tot auto(snel)weg.

Hoofdpunten uit het advies

Het MER bevatte voldoende informatie om het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming. Het MER is in het algemeen van goede kwaliteit en duidelijk en overzichtelijk van presentatie.

Er is besloten tot een 2×2 baans autoweg met ongelijkvloerse aansluitingen en tot voltooiing van het knooppunt Ureterpvallaat. Tevens is besloten tot een aquaduct onder het Langdeel/Greuns en de Fonejachtbrug over het Prinses Margrietkanaal wordt een vaste brug met beweegbare klep voor bijzondere transporten. Er worden diverse maatregelen tot herstel van verbindingszones ecologische hoofdstructuur en overige verbindingszones getroffen. In het kader van het landschapsplan wordt eveneens onder meer ter hoogte van de Hempensemeerpolder de huidige weg verwijderd om de noordrand van deze polder weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.

In het tracébesluit is vastgelegd, dat drie jaar na openstelling in het kader van de evaluatie gekeken wordt naar onder meer geluid, luchtkwaliteit, individueel risico en gevolgen voor het onderliggend wegennet. Dit zal eens in de vijf jaar worden herhaald. De wegbeheerder zal de resultaten ter beschikking stellen aan het bevoegde gezag.

Klik hier voor jurisprudentie over dit project.

Samenstelling van de laatste werkgroep

van Dijk

dr. Henk Everts

ir. Jan Termorshuizen

voorzitter

ing. Emile Mastenbroek

werkgroepsecretaris

ir. Romke Seijffers

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Rijkswaterstaat, Ministerie van Volkhv., R.O. en Milieubeheer

Initiatiefnemer

Rijkswaterstaat

Laatste advies uitgebracht op

10 januari 1996