799

Multimodaal transportcentrum (MTC) Valburg

Bij Valburg is een containeruitwisselpunt ge pland als onderdeel van de Betuweroute. Hieraan gekoppeld is de aanleg van een multimodaal transportcentrum (MTC), bestaande uit een railservicecentrum, een container haven, een intern transportsysteem en een bedrijventer rein voor value added logistics. 

 

 

Hoofdpunten uit het advies

De informatie in het MER en de projectnotitie was globaal van aard. Dit sloot aan bij het niveau van het plan waarin het besluit over de m.e.r.-plichtige activiteiten genomen zou worden, te weten het Regionaal Structuurplan. Bij het toetsen heeft de Commissie het niveau van besluitvorming zwaar laten meewegen bij het beoordelen van de ernst van de onvolkomenheden in het MER. Daarbij is de belangrijkste vraag geweest of de informatie in het MER voldoende is om op dit moment een besluit op structuurplanniveau te nemen. De Commissie was van mening dat op dat niveau er voldoende informatie beschikbaar was. Dit impliceer de noodzaak van meer gedetailleerde milieu-informatie voor het nemen van verdere besluiten. 

In 1998 werd het tracébesluit vernietigd in verband met de geluidsoverlast voor omwonenden. Daarop besloten de spoorwegen om enkele woningen op te kopen en te slopen. In juli 2000 oordeelde de Raad van State in een beroep dat de betrokken gemeenten en de Stichting Duurzame Mobiliteit hadden aangespannen, dat ten aanzien van de wachtsporen nog teveel onduidelijkheid bestond over het lawaai. Dit onderdeel van het besluit werd vernietigd. Andere bezwaren werden niet gehonoreerd.

 

 

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Susan Bodmer-Sluis

drs. Peter van den Dries

drs. Jeroen van Haeren

ing. Houben

ir. Alexander Daniel Maier

ir. Jan Adriaan Nuesink

voorzitter

dr. Jacques de Smidt

werkgroepsecretaris

drs. Jorritsma

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Raad van het Knooppunt Arnhem/Nijmegen

Initiatiefnemer

Gelderland, Rijkswaterstaat, Knooppunt Arnhem/Nijmegen

Laatste advies uitgebracht op

4 februari 1998