1307

Herinrichting stationsgebied Utrecht

De gemeente Utrecht wil het Stationsgebied rond Utrecht CS ingrijpend aanpassen. Het station wordt getransformeerd tot een hoogwaardig mobiliteits- en OV knooppunt. Daarnaast worden in het aangrenzende gebied nieuwe kantoren, woningen, voorzieningen en een cultuur/leisure centrum gerealiseerd.

Hoofdpunten uit het advies

Voor besluiten over diverse ruimtelijke plannen (bestemmingsplan, structuurplan en artikel 19 WRO-procedures) wordt de m.e.r.-procedure gevolgd.

MER en Masterplan

In 2002 stelde de gemeente een MER op voor het Masterplan Herinrichting Stationsgebied. Dit MER was bedoeld voor de onderbouwing van een globaal bestemmingsplan. Het project heette voor die tijd Utrecht City Project/Utrecht Centrum project en staat bij de Commissie geregistreerd onder projectnummers 992 en 1097.

Het MER eerste fase (uit september 2003) gaat in op strategische keuzen over de ruimtelijke opzet, de bereikbaarheid en de kwaliteit van de leefomgeving. De Commissie toetste het MER in 2003.

Tussentijds besloot de gemeente Utrecht  af te zien van het ontwikkelen van een (globaal) bestemmingsplan. Deze m.e.r.-procedure is dus afgebroken en is er geen MER tweede fase gekomen voor de bestemmingsplanuitwerkingen.

Plan-m.e.r. voor Structuurvisie

De gemeente besloot  vervolgens de ontwikkeling van het Stationsgebied vast te leggen in een structuurplan. De Commissie gaf in oktober 2005  advies over de reikwijdte en het detailniveau van het op te stellen plan-MER. Zij bracht daarover in mei 2006 een toetsingsadvies uit (projectnummer 1649).

Op 14 december 2006 stelde de gemeenteraad het Structuurplan Stationsgebied vast.. Het Structuurplan is de juridische vertaling en actualisering van het Masterplan voor het Stationsgebied uit 2003. Het legt de hoofdlijnen van de plannen voor het Stationsgebied vast.

Voor de verschillende deelprojecten volgen afzonderlijke artikel 19 WRO-procedures. Een aantal deelprojecten is m.e.r.-plichtig, zoals de ontwikkeling van een casino, een megabioscoop en een muziekpaleis. (zie projecten “Herinrichting Kop van Jaarbeurs” nr. 1715 en “Muziekpaleis Utrecht” nr. 1760).

Aanvullend MER

Op 18 juni 2007 werd een Aanvullend MER Stationsgebied in procedure gebracht.  Dit Aanvullend MER presenteert geactualiseerde gegevens over de aspecten verkeer, luchtkwaliteit en geluid.

Het Aanvullend MER is een vervolg  op de m.e.r.-procedure voor het Masterplan uit 2003 ( projectnummer 1307) en het plan-MER Stationsgebied uit 2006 (projectnummer 1649).

Tijdens de toetsing van het Aanvullend MER vroeg de Commissie een  toelichting op het aspect verkeer. Verkeersintensiteiten bleken namelijk  veel hoger dan in werkelijkheid verwerkt kunnen worden. Hiervoor gaf MER geen  toereikende verklaring. Andere verkeersintensiteiten kunnen leiden tot andere effecten op geluid en luchtkwaliteit. De initiatiefnemer gaf hierover in een aanvulling op het MER meer informatie. 

De aanvulling onderbouwt dat de uitkomsten van het gebruikte verkeersmodel bruikbaar zijn. Met een gevoeligheidsanalyse is gecontroleerd hoe groot de foutenmarge in de verkeersberekeningen maximaal kan zijn en wat dat betekent voor de berekeningen op het gebied van lucht en geluid. Hiermee is volgens de Commissie de waarde van de berekeningen en de nauwkeurigheid hiervan aangetoond.

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Gerard Arends

dr. Gijs-Jan van Blokland

ir. Joep Lax

mr. Albert de Vries

ir. Bob Wiekema

voorzitter

drs. Hans Ouwerkerk

werkgroepsecretaris

drs. Andor van Dijk

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Gemeente Utrecht, Gemeente Utrecht

Initiatiefnemer

Gemeente Utrecht

Laatste advies uitgebracht op

29 november 2007