Onderzoek milieueffect 100 km/u op de A1
Persbericht | 21 september 2017
De Commissie m.e.r. heeft het milieueffectrapport voor de verbreding van de Rijksweg A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo beoordeeld. De Commissie mist in het rapport nog onderzoek naar mogelijkheden om de milieubelasting van de A1 te verlagen, bijvoorbeeld minder geluid. De Commissie adviseert de minister daarom eerst het rapport te laten aanpassen en daarna pas te besluiten.
Het project
De minister van Infrastructuur en Milieu wil de problemen met de doorstroming en verkeersveiligheid op de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo verminderen door de A1 te verbreden. Voorafgaand aan het Tracébesluit zijn in een milieueffectrapport de milieugevolgen onderzocht. De minister heeft de Commissie gevraagd het rapport te toetsen op juistheid en volledigheid.
Het advies
Het rapport gaat niet in op positieve (milieu)gevolgen die verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur heeft, zoals voordelen voor de verkeersdoorstroming, de verkeersveiligheid en de leefomgeving (minder geluid en luchtverontreiniging). De Commissie vindt dit onderzoek essentieel voor een goede afweging van het milieubelang door de minister bij het Tracébesluit.
Uit het rapport blijkt ook dat de huidige geluidbelasting langs de A1 erg hoog is en dat door dit project ondanks maatregelen het aantal (ernstig) geluidgehinderden toeneemt. In het rapport is niet onderzocht in hoeverre de geluidbelasting omlaag kan, bijvoorbeeld door het toepassen van stiller asfalt (dubbellaags ZOAB) en het plaatsen van extra geluidschermen of -wallen. Hierdoor kan de minister hier geen rekening mee houden.
De Commissie vindt het rapport dan ook niet compleet. Zij adviseert de minister te wachten met het Tracébesluit en het rapport te laten aanpassen, zodat zij met de resultaten hiervan rekening kan houden bij haar afwegingen.