Tom Ludwig
werkgroepsecretaris
Toetsingsadvies over de aanvulling op het MER
De aanvulling op het milieurapport geeft meer inzicht in de effecten op leefbaarheid en verkeersdoorstroming tijdens de aanlegfase. Verschillende varianten en maatregelen voor minder hinder zijn onderzocht. Zo beschrijft het rapport onder andere de effecten van een tijdelijke weg op het tracé van de NRU tijdens de werkzaamheden. Daaruit blijkt dat het verkeer bij een bredere tijdelijke weg (2 keer 2 rijstroken, in plaats van 2 keer 1 rijstrook) beter doorstroomt. Dit zorgt voor minder verkeerstoename (en daarmee minder geluidshinder en betere luchtkwaliteit) in de wijk Overvecht, maar leidt rondom de NRU wel tot extra geluidsbelasting, een lichte verslechtering van de luchtkwaliteit en tot meer bomenkap.
Voorlopig toetsingsadvies
Het milieurapport, het bijbehorende bestemmingsplan en de interactieve webkaarten geven samen een goed beeld van de onderzochte opties in de gebruiksfase.
In het milieurapport ontbreken nog de effecten tijdens de aanleg. Vanwege de omvang van het project duurt de aanleg ongeveer vijf jaar. Het rapport brengt de globale natuureffecten van de aanleg in beeld, maar bijvoorbeeld niet de mogelijke geluidshinder en verslechtering van de luchtkwaliteit. Ook kunnen er effecten optreden die invloed hebben op de doorstroming van het verkeer, vanwege tijdelijke of langdurige wegafsluitingen. De Commissie adviseert deze effecten in beeld te brengen, en te onderzoeken hoe deze effecten kunnen worden voorkomen of gereduceerd. De gemeente Utrecht heeft aangegeven dit voorlopig advies over te nemen en de gevraagde aanvulling voor te leggen aan de Commissie
Tussentijdse toetsing
In de 1ste fase van de planstudie Ring Utrecht is een voorkeursalternatief opgesteld voor de uitbreiding van de Noordelijke Ring Utrecht (NRU). Het voorkeursalternatief bestaat uit een opwaardering van de huidige NRU. Deze moet een volwaardig onderdeel van de Ring Utrecht worden met minimaal 2x2 rijstroken, ongelijkvloerse kruisingen en een maximum snelheid van ten minste 80 km/uur. In de 2de fase van de planstudie wordt het voorkeursalternatief uitgewerkt tot een voorkeursvariant. Deze fase is opgesplitst in fase 2a, met daarin de keuze voor de voorkeursvariant en fase 2b, de uitwerking van de voorkeursvariant. Eindproduct is het MER NRU, dat dient als onderbouwing bij het bestemmingsplan. Het resultaat van fase 2a is beschreven in het NRU-keuzedocument.
De Commissie is van oordeel dat het NRU-keuzedocument en de bijlagen veel relevante informatie bevatten die, mede door het duidelijke grafische materiaal, ook zeer toegankelijk is gepresenteerd. Helder worden de processtappen beschreven die zijn doorlopen en de wijze waarop de omgeving en het milieueffectonderzoek betrokken zijn bij de onderbouwing van keuzes. Op enkele onderdelen adviseert de Commissie, ten behoeve van de onderbouwing van de keuze van de voorkeursvariant (fase 2a), de informatie nog aan te vullen:
Bereikbaarheid
Leefomgeving
Inpassing / Natura 2000
Effectbeoordeling
Aanvullend advies voor richtlijnen
De Commissie beschouwt als hoofdpunten voor beide MER'en in de 2e fase:
De Commissie gaat in het advies uitvoerig in op het selectieproces van de uiteindelijke variant. Ook adviseert de Commissie voor de A12 / A27 en de Noordring eenzelfde systematiek te volgen. Zo blijft de onderlinge samenhang gewaarborgd.