2495

Ontwikkelas Weert-Roermond, N280 West

GOML en de Provincie Limburg willen de N280-west aanpassen om verkeers- en andere problemen op te lossen en de regionale economie te stimuleren. Het MER geeft een helder overzicht van te verwachten verkeers- en milieueffecten. Wat ontbreekt is een eenduidige omschrijving en prioritering van te bereiken doelen. De meetbare doelen worden bij geen van de alternatieven gehaald en maatregelen die kunnen worden ingezet zijn niet uitgewerkt.

Hoofdpunten uit het advies

De gekozen aanpak, waarbij een MER en een MKBA zijn opgesteld en samengebracht in een afwegingsdocument vormt in principe een goed vertrekpunt voor een transparante afweging en trechtering van mogelijke oplossingen. Het MER geeft een helder gestructureerd overzicht van een groot aantal verkeers- en milieueffecten van zes alternatieven voor de verbinding tussen Weert en Roermond.  De Commissie constateert dat de te bereiken doelen niet eenduidig omschreven en geprioriteerd zijn. Als er al sprake is van ‘meetbare doelen’, worden deze bij geen van de alternatieven gehaald. Op dit punt onderschrijft de Commissie niet de vertaling die is gemaakt van de bevindingen uit het MER naar de conclusies in het afwegingsdocument.

Omdat de maatregelen die kunnen worden ingezet om de gestelde doelen te halen niet zijn uitgewerkt, is daarnaast onduidelijk of een of meer van de alternatieven voldoende aangepast kunnen worden en, als dat het geval is, onder welke voorwaarden en met welke gevolgen dat zou kunnen.

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Hans Huizer

drs. Sjef Jansen

ing. Ben Peters

drs. Gerrit de Zoeten

voorzitter

mr. Maus van Loon

werkgroepsecretaris

dr. Johan Lembrechts

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Provincie Limburg

Initiatiefnemer

GOML (Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg)

Laatste advies uitgebracht op

8 november 2011