DSL-01 B.V wil op bedrijventerrein Oosterhoorn in de gemeente Delfzijl als alternatief voor fossiele kerosine een fabriek realiseren voor productie van duurzame luchtvaartbrandstof. De duurzame brandstof wordt geproduceerd uit (industriële) reststromen en bijproducten uit de oleochemie en dierlijke producten. DSL-01 B.V. wil maximaal 123 kiloton duurzame brandstof per jaar produceren voor KLM. Voordat Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen besluit over de vergunningen, zijn de milieugevolgen de nieuwe luchtvaartbrandstofinstallatie onderzocht in een milieueffectrapport.
Hoofdpunten uit het advies
Toetsingsadvies
Op meerdere onderdelen en milieuaspecten is nog aanvullende of betere informatie nodig. Het gaat onder meer over zeer zorgwekkende stoffen. De Commissie adviseert beter aan te geven of en in welke mate zeer zorgwekkende stoffen in grondstoffen kunnen voorkomen. Laat zien of en welke uitstoot er is naar lucht en water en hoe wordt voldaan aan de wettelijke minimalisatieverplichting. De Commissie adviseert om eerst het milieurapport aan te passen en daarna pas te besluiten over de vergunningen voor de luchtvaartbrandstofinstallatie.
Reikwijdte en detailniveau
Om de milieugevolgen van de luchtvaartbrandstoffabriek in beeld te brengen, moet duidelijk zijn welke (afval)stoffen worden gebruikt en hoe het productieproces eruit ziet. Dan kan het rapport ook laten zien in welke mate de fabriek bijdraagt aan de verduurzaming van de luchtvaartsector, aldus de Commissie.
Ook adviseert zij te onderzoeken hoe de fabriek minder stikstof kan uitstoten, bijvoorbeeld door elektriciteit in plaats van aardgas te gebruiken als warmtebron.