2125

Lelystad Airport

Ontwikkeling van Lelystad Airport door verlenging van de start- en landingsbaan en wijziging van het gebruik van de luchthaven. Het is hierbij de bedoeling om zakelijk vliegverkeer dat nu nog op Schiphol Oost wordt afgehandeld, te verplaatsen naar Lelystad evenals een aantal lijn- en charter-vluchten.

Hoofdpunten uit het advies

De Commissie voor de m.e.r. vindt dat het MER samen met  de aanvulling daarop, de milieueffecten van de alternatieven goed beschrijft. De geluidcontouren, het aantal geluidgehinderden, de slaapverstoring, ongevalrisico’s en atmosferische depositie blijken in beide alternatieven toe te nemen ten opzichte van de referentiesituatie, maar blijven binnen de normen. De alternatieven verschillen op deze punten vrijwel niet. Voor natuur ligt dit anders. De route over de Oostvaardersplassen (PA) kan mogelijk leiden tot aantasting van de natuurlijke kenmerken van dit Natura 2000-gebied. In de route richting Gooi/Veluwemeer, het meest milieuvriendelijke alternatief  is die aantasting afwezig. Kijk ook bij jurisprudentie over dit project.

Samenstelling van de laatste werkgroep

prof. dr. Ben Ale

ing. Rob Vogel

dr. Joost Wesseling

dr. ir. Tjeert ten Wolde

voorzitter

dr. Dick Tommel

werkgroepsecretaris

ir. Frans Dotinga

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Initiatiefnemer

Lelystad Airport

Start advisering

28 mei 2009