Rijkswaterstaat werkt aan verbetering van Rijksweg 61 over het tracédeel IJzendijke – Hoek. Het gaat daarbij om het weggedeelte van rijksweg 61 van Schoondijke (inclusief het aansluitende deel van rijksweg 58 in Schoondijke en de eventuele omleiding om de woonkern) tot aan de geplande aansluiting op de Westerscheldetunnel.
Hoofdpunten uit het advies
In het toetsingsadvies uit 2001 geeft de Commissie aan dat het MER plus aanvulling voldoende informatie bieden om het milieubelang volwaardig te kunnen betrekken in de afweging als voor (oplossingen met elementen van) nul-, nulplus- of milieuvriendelijkst alternatief wordt gekozen.
Het MER met aanvulling biedt naar het oordeel van de Commissie geen basis voor een besluit als gekozen wordt voor een ingrijpend alternatief zoals het stroomweg-, gebiedsontsluitingsweg en autowegalternatief, respectievelijk de kwart- en halfboogoplossingen. In geval van een dergelijke ingreep is "aantasting van wezenlijke kenmerken en waarden" van de ecologische hoofdstructuur niet uitgesloten.
Op 2 mei 2003 maakte de minister van Verkeer en Waterstaat, mede namens zijn collega van VROM, het standpunt bekend. Dit houdt in dat de weg tussen Hoek en Biervliet met 2x2-rijstroken, tussen Biervliet en Schoondijke en bij de omleiding Schoondijke met 2x1 rijstroken wordt uitgevoerd. Over het gehele tracé zullen aansluitingen als rotondes worden uitgevoerd; de ontwerpsnelheid wordt 100 km/u met uitzondering van de omleiding Schoondijke, waar 80 km/u als uitgangspunt geldt. De omleiding Schoondijke wordt halfrond uitgevoerd; het westelijk deel ervan als 2x1-weg.
Op 13 maart 2008 is de aanvulling op het MER uit 2000 plus een nieuwe aanvulling op het MER ter inzage gelegd. De Commissie heeft deze informatie getoetst. Naar aanleiding van de tussentijdse bevindingen van de Commissie voor de m.e.r. en een tweetal gesprekken met de Commissie heeft het bevoegd gezag besloten om het aanvullend MER en de adviesaanvraag terug te trekken. Het bleek nog teveel onvolkomenheden te bevatten. Momenteel wordt binnen het ministerie gewerkt aan het wegwerken van deze onvolkomenheden.
De Commissie heeft de volgende onvolkomenheden geconstateerd:
Op 14 april 2009, heeft de Commissie een voortoets uitgevoerd op de 'Gewijzigde aanvulling op het MER N61 Hoek-Schoondijke (rapport 5 maart 2009). In januari 2010 is via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat / Rijkswaterstaat verzocht dit document openbaar te maken. De Commissie heeft daarom besloten dit (volledige) document ook op haar website te publiceren (zie document 829-264).