687

N9, gedeelte Koedijk - De Stolpen

Dit is de tweede fase van de reconstructie van de N9, met als doelstelling het wegnemen van een aantal knelpunten ten aanzien van verkeersveiligheid en leefmilieu in woonkernen. Het voornemen betreft: 

- aanleg van een parallelweg ten behoeve van het lang zaam verkeer en bestemmingsverkeer;

- enkele bochtverruimingen;

  • omleggingen rondom enkele woonkernen.
 

Hoofdpunten uit het advies

Over de eerste fase van de reconstructie van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder is reeds besloten Deels is er zelfs al uitvoering aan gegeven. Het gaat om: 

● aanpassing van de weginfrastructuur nabij het Kooimeerplein bij Alkmaar;

● aanleg van een parallelweg tussen Schoorldam en de Stolpen;

● ombouw van de N9 tussen de Stolpen en Den Helder.

Ten aanzien van de voorgenomen activiteit vallen alleen de bochtverbeteringen en reconstructies in de woonkernen onder de Tracéwet. De ombouw tot autoweg op het bestaande tracé en de aanleg van parallelwegen vallen niet onder de bepalingen van de Tracéwet.

In het MIT 1998 was een bedrag van €24,5 miljoen (prijspeil 1998) gereserveerd voor het totale project. Daarmee zouden van de vijf deelprojecten (de aanleg van het ontbrekend deel van de parallelweg bij Bergen en de vier omleidingen − bij Schoorldam, Burgervlotburg, Sint Maartenvlotbrug en De Stolpen) alleen de parallelweg en de omleiding bij de Stolpen kunnen worden uitgevoerd.

In mei 2001 bleek de provincie Noord-Holland bereid om € 23 miljoen. bij te dragen aan de opwaardering van de N9. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft daarop toegezegd haar bijdrage te verhogen tot € 34,5 miljoen. De provincie stelde als voorwaarde dat de aansluitingen ongelijkvloers zouden worden uitgevoerd. Het standpunt wordt in het eerste halfjaar van 2002 verwacht.

 

Samenstelling van de laatste werkgroep

ing. Benschop

dr. Kees Canters

ir. Jon van Dijk

drs. Robert Jan Jonker

voorzitter

prof. dr. ir. Frans Maas

werkgroepsecretaris

drs. Peter Kee

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Rijkswaterstaat, Ministerie van Volkhv., R.O. en Milieubeheer

Initiatiefnemer

Rijkswaterstaat

Laatste advies uitgebracht op

27 november 1998