De Stuurgroep Westelijke Randweg wil de bebouwde kom van Beverwijk ontlasten van doorgaand verkeer en de bereikbaarheid van het bedrijventerrein nabij Hoogovens vergroten. Zij wil dit doen door aanleg van een Westelijke Randweg om Beverwijk.
Hoofdpunten uit het advies
Tijdens de toetsing signaleerde de Commissie dat essentiële informatie in het MER ontbreekt. De tekortkomingen betreffen:
In het MER ontbreekt een heldere, verkeerskundige, controleerbare onderbouwing van de probleemanalyse.
Omdat op basis van de autonome ontwikkelingen die het MER beschrijft niet kan worden onderbouwd dat in het nulalternatief of het nulplusalternatief een bereikbaarheidsprobleem ontstaat, beschouwt de Commissie deze alternatieven als reële alternatieven. Het nul- en nulplusalternatief zijn niet voldoende gemotiveerd afgevallen.
De milieugevolgen op het gebied van landschap, cultuurhistorie (er zijn twee historische buitenplaatsen), de ecologische corridorfunctie (het gebied is een ecologische verbindingszone in de EHS) en de grondwaterwinningsgebieden (calamiteuze situaties) zijn niet goed beschreven.
Alle alternatieven zouden in het MER op in ieder geval de bovengenoemde aspecten vergeleken moeten worden. Ook het oplossend vermogen van de alternatieven gegeven de probleemanalyse zou hieruit duidelijk moeten blijken. Deze vergelijking zou kunnen resulteren in een heroverweging van het meest milieuvriendelijke alternatief. Bij die vergelijking is een goede uitleg over de toepassing van de meetlatten (waarop zijn bijvoorbeeld klassegrenzen gebaseerd?) onontbeerlijk.
Aanvullende informatie is aan de Commissie verstrekt, waarna de Commissie oordeelde dat voldoende informatie aanwezig is om het milieubelang een volwaardige plaats te geven bij de besluitvorming.