2990. Doorstroomstation Utrecht

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu wil het spoorwegstation Utrecht Centraal ombouwen tot Doorstroomstation Utrecht (DSSU). Doel van deze ombouw is de capaciteit, kwaliteit en robuustheid van de railinfrastructuur rond Utrecht Centraal te vergroten. Hierdoor kunnen meer treinen over het spoor door Utrecht gaan rijden. Het project is vastgelegd in een ontwerp-Tracébesluit. Voordat de staatssecretaris hierover een besluit neemt zijn de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport. De staatssecretaris heeft de Commissie gevraagd het rapport te toetsen.

Procedure en adviezen

Toetsing
21-10-2014 Adviesaanvraag
17-12-2014 Datum kennisgeving
11-03-2015 Advies uitgebracht
Persbericht
Toetsingsadvies

Opmerkingen bij de advisering

Toetsingsadvies

Het rapport laat zien dat door het nemen van maatregelen (bijvoorbeeld geluidschermen en raildempers) aan wettelijke normen (zoals voor geluid) voldaan wordt. Ondanks deze maatregelen blijkt uit het rapport dat het DSSU zorgt voor een toename van overlast voor omwonenden, vooral de trillingshinder neemt toe.

Met verlaging van de snelheid van goederentreinen kan trillinghinder worden beperkt. De mogelijkheden hiervoor zijn niet onderzocht. De Commissie adviseert dit alsnog te doen zodat duidelijk wordt welke extra mogelijkheden de staatssecretaris heeft om trillingshinder te voorkomen.

Betrokken partijen

Samenstelling van de laatste werkgroep

Werkgroeplid
dhr. ir. J.J. Bakker
dhr. ing. E.H.A. de Beer
dhr. ir. E.R. Snijders

Voorzitter van de werkgroep: dhr. ir. J.J. de Graeff
Secretaris van de werkgroep: dhr. drs. R. Meeuwsen

Initiatiefnemer en Bevoegd gezag

Initiatiefnemer
Prorail

Bevoegd gezag
Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Overige gegevens

Gebied: Nederland, provincie Utrecht


Bijgewerkt op: 10 jul 2018