3495. MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
De minister van Infrastructuur en Waterstaat wil de doorstroming en de verkeersveiligheid op de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem verbeteren. Het onderzoek naar de oplossingen gaat in op drie mogelijkheden: Smart Mobility pakket & mobiliteitsmanagement, een spitsstrook en een extra rijstrook. Voordat de minister besluit over de aanpassingen aan de A15, worden de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport.
Procedure en adviezen
Reikwijdte en detailniveau |
---|
30-07-2020 Adviesaanvraag bij de Commissie mer |
23-12-2020 Advies reikwijdte en detailniveau uitgebracht |
Advies reikwijdte en detailniveau |
Persbericht |
Opmerkingen bij de advisering
Advies reikwijdte en detailniveauDe Commissie adviseert om in het milieueffectrapport de kansen te onderzoeken voor leefomgeving, landschap en natuur waar dit plan een bijdrage aan kan leveren.
Het rapport geeft al een goed overzicht van het onderzoek dat voor de milieueffecten gedaan moet worden. Wel adviseert de Commissie om de gevolgen voor de gezondheid (lucht, geluid, veiligheid, bewegen) beter in beeld te brengen. Hiermee is voor de besluitvormers en belanghebbenden duidelijk welke milieugevolgen te verwachten zijn en welke maatregelen genomen kunnen worden om de leefomgeving te verbeteren.
Ten slotte is het advies om de doelen voor doorstroming en verkeersveiligheid zoveel mogelijk toetsbaar te maken, zodat duidelijk is of de doelen behaald worden.
Betrokken partijen
Samenstelling van de laatste werkgroep
ir. Frank Elbers |
drs. Reinoud Kleijberg |
ir. Henk Otte |
Voorzitter: ir. Kees Slingerland
Werkgroepsecretaris: Marianne Schuerhoff, MSc
Initiatiefnemer en Bevoegd gezag
Initiatiefnemer |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Bevoegd gezag |
---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Overige gegevens
Gebied: Nederland, provincie Zuid-Holland
Categorieën Besluit m.e.r.
Code | Omschrijving |
---|---|
007.1 | Plan-m.e.r. vanwege kaderstelling en passende beoordeling |
D01.1 | 2018: wijziging of uitbreiding van auto(snel)weg tracélengte > =5 km |
Bijgewerkt op: 23 dec 2020