3229

Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde wil de luchthaven anders gebruiken en wil meer ruimte voor verdere groei en nieuwe ontwikkelingen. Zo wil de luchthaven meer commerciële vluchten, trainingsverkeer met jetvliegtuigen en vluchten van het mobiele medische team van het UMCG faciliteren. Daarnaast is het de bedoeling om de 1500 m-baan buiten gebruik te stellen. Deze en andere aanpassingen moeten worden vastgelegd in een luchthavenbesluit. De milieueffecten van het gewijzigde gebruik zullen worden beschreven in een milieueffectrapport.

Hoofdpunten uit het advies

Reikwijdte en detailniveau
Het milieueffectrapport moet duidelijk maken welke activiteiten op de luchthaven mogelijk worden en waarom. Het rapport moet in beeld brengen welke effecten alle activiteiten samen én welke effecten de afzonderlijke activiteiten hebben op de omgeving. Trainingsvluchten, commerciële vluchten en het testen van drones zijn voorbeelden van te beschouwen activiteiten. Veranderingen in de geluidhinder en in de luchtkwaliteit zijn voorbeelden van te beschouwen effecten.
Het is belangrijk dat de effecten van de beoogde ontwikkeling niet alleen worden vergeleken met wat volgens de huidige vergunning mogelijk is, maar ook met wat de omwonenden nu ervaren.

Samenstelling van de laatste werkgroep

ir. Mijntje Pikaar

dr. ir. Mirjam Snellen

ing. Rob Vogel

voorzitter

mr. Tom Smit

werkgroepsecretaris

dr. Johan Lembrechts

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM)

Initiatiefnemer

GAE NV (Groningen Airport Eelde)

Laatste advies uitgebracht op

14 november 2017