2145

Westerschelde Container Terminal (WCT), provincie Zeeland

Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM), een samenwerkingsverband van Zeeland Seaports en Havenbedrijf Rotterdam is voornemens aan de oever van de Westerschelde een grootschalige deepsea-gebonden containerterminal aan te leggen.

Hoofdpunten uit het advies

Enige jaren geleden heeft al besluitvorming plaatsgevonden over de WCT. In dat kader was ook een MER opgesteld. De Raad van State heeft in 2003 de ‘concrete beleidsbeslissing’ voor de WCT in het streekplan vernietigd.
Dit was aanleiding voor aanpassingen van het oorspronkelijke ontwerp, alsmede voor het verrichten van aanvullend onderzoek en het actualiseren van eerder onderzoek. Oorspronkelijk bestond het ontwerp uit een nieuwe zeekade van ruim 2.600 meter lang, nu is de lengte beperkt tot circa 2.000 meter.

Er is besloten een nieuwe m.e.r.-procedure te starten, omdat door het verloop van de tijd en vanwege verwijzingen naar de vorige procedure, het MER anders geen actueel, transparant en gemakkelijk leesbaar document zou zijn.

Het initiatief vindt plaats in het Natura 2000 gebied Westerschelde. De effecten op de natuurwaarden is daarom een belangrijk onderwerp voor het MER. Een ander belangrijk onderwerp is de effecten op en langs de achterlandverbindingen, zeker in samenhang met de andere ontwikkelingen die de komende jaren plaatsvinden in het Sloehavengebied.

Samenstelling van de laatste werkgroep

dr. Janrik van den Berg

dr. Gijs-Jan van Blokland

ir. Casper van der Giessen

prof. dr. ir. Rob van der Heijden

drs. Rob Lambeck

prof. mr. Jonathan Verschuuren

voorzitter

drs. Leni van Rijn-Vellekoop

werkgroepsecretaris

ir. Marijke Bremmer

Projectinformatie

Bevoegd gezag

Provincie Zeeland

Initiatiefnemer

Exploitatiemaatscappij Schelde Maas, Havenbedrijf Rotterdam N.V., Zeeland Seaports

Laatste advies uitgebracht op

2 oktober 2009