OPMERkelijk
nieuwsbrief nr 6 5 november 2009

Factsheet Klimaatverandering

Klimaatverandering vergt bijzondere aandacht in m.e.r. Immers, de aanpak van mitigatie en adaptatie kent een ander schaalniveau in ruimte en tijd dan de meer traditionele milieuthema’s. Het vereist bestuurlijke afwegingen op meerdere thema’s tegelijk en is bovendien omgeven met grote onzekerheden. Om m.e.r.-schrijvers en –beoordelaars op weg te helpen, geeft de Commissie in een fact sheet tips hoe om te gaan met klimaatverandering in m.e.r..

Download hier de factsheet. >lees meer

terug naar het begin

MMA eerste keus Lelystad Airport

De Ministers van verkeer en milieu hebben gekozen voor het Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA) uit het MER voor Lelystad Airport. Hierdoor zullen de vliegroutes in plaats van over de Oostvaardersplassen richting Gooi/ Veluwemeer gaan.

Bij deze keuze heeft het toetsingsadvies van de Commissie m.e.r. een rol gespeeld. De Commissie wees er op dat de route over de Oostvaardersplassen kan leiden tot aantasting van de natuurlijke kenmerken van dit Natura2000-gebied. Bij het MMA is dit niet het geval. >lees meer

terug naar het begin

De Commissie adviseert bij implementatie nieuwe milieuwetgeving Indonesië

Afgelopen maand is in Indonesië nieuwe milieuwetgeving aangenomen. Deze wet creëert een wettelijke basis voor plan-m.e.r. (Strategic Environmental Assessment). De nieuwe wetgeving biedt mogelijkheden om in een vroeg stadium de effecten van ruimtelijke ordeningsplannen en economische ontwikkelingsplannen op de leefomgeving te onderzoeken en mee te wegen in de besluitvorming. Het Indonesische Ministerie van Milieu heeft de Commissie om ondersteuning gevraagd bij het versterken van de capaciteit voor SEA. >lees meer

terug naar het begin

Watermanagement Nederland - Vietnam

Vietnam en Nederland gaan de komende zes jaar samenwerken aan beter waterbeheer in de Mekong Delta. Staatssecretaris Tineke Huizinga en de Vietnamese ministers Hoc (Landbouw en Plattelandsontwikkeling) en Lai (Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu) hebben daarvoor op maandag 5 oktober in Hanoi een overeenkomst getekend. Vietnam wil de Nederlandse kennis en ervaring op het gebied van watermanagement benutten om de Mekong Delta te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering. In het licht van deze overeenkomst was op 8 oktober een seminar georganiseerd om vorm te geven aan de meerjarige samenwerking. Arend Kolhoff van de Commissie benadrukte in het panel de potentie van plan-m.e.r. om plannen en programma’s te toetsen op klimaatbestendigheid. >lees meer

terug naar het begin

Nederland komt m.e.r.-regels niet voldoende na

Volgens het Europese Hof van Justitie voert Nederland de M.e.r.-richtlijn (85/337) onvoldoende uit. De drempelwaarden in de zogenoemde D-lijst, waarboven een m.e.r.-beoordeling nodig is, zijn te weinig specifiek. In de lijst wordt met name rekening gehouden met de omvang van een activiteit en niet met locatiespecifieke omstandigheden, zoals eventuele ligging bij of in een gevoelig gebied. Dit blijkt uit een uitspraak van 15 oktober jl. Ook stelt het Hof dat Nederland de in het Besluit m.e.r. gestelde m.e.r.-drempels te exact hanteert. Immers, ook projecten die net ónder die drempels vallen, kunnen belangrijk nadelige milieueffecten hebben. Minister Cramer heeft aangegeven de uitspraak te bestuderen.

Voor bevoegde instanties betekent deze uitspraak dat zij mogelijk ook onder de m.e.r.-drempel moeten beoordelen of belangrijk nadelige milieueffecten kunnen optreden. Bijvoorbeeld als een bouwproject qua omvang in de buurt van de drempelwaarden komt. >lees meer

terug naar het begin

N18

Op 14 oktober 2009 hebben de Ministers van V&W en VROM een standpunt ingenomen over de aanpassing van de rijksweg N18 tussen Varsseveld en Enschede. De voornaamste aanleiding voor deze aanpassing is de wens om de leefbaarheid en verkeersveiligheid op en rond de N18 te verbeteren, vooral in een aantal woonkernen waar de huidige N18 doorheen loopt. Bij publicatie van het MER in september 2008 ontstond veel discussie in de regio, omdat de indruk ontstond dat in het MER toegeschreven werd naar een oplossing die vooral goed is voor de economie en bereikbaarheid van de regio en minder voor de leefbaarheid. Ook de Commissie was van mening dat leefbaarheid onvoldoende tot zijn recht kwam in het MER. De Commissie heeft daarom een aanvulling op het MER gevraagd. >lees meer

terug naar het begin

Jurisprudentie: Buitengebied Markelo

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft zich uitgesproken over het door de gemeenteraad van Hof van Twente vastgestelde bestemmingsplan Buitengebied Markelo. De Afdeling concludeerde dat niet volstaan kon worden met het eerder gemaakte besluit-MER voor een veehouderijbedrijf. Er had een plan-MER gemaakt moeten worden. In het bestemmingsplan Buitengebied Markelo werd namelijk meer mogelijk gemaakt dan waarvan het besluit-MER uitging. In de toekomst kunnen meerdere bouwlagen aangebracht worden, waardoor meer varkens kunnen worden gehouden. Het voor de inrichting gemaakte besluit-MER voor maar één bouwlaag kon dus niet ter onderbouwing dienen voor een bestemmingsplan.

Uit de uitspraak blijkt dan ook dat bij het beoordelen van de m.e.r.-plicht en bij het opstellen van een MER uitgegaan moet worden van hetgeen met het bestemmingsplan maximaal mogelijk wordt gemaakt. >lees meer

terug naar het begin

afmelden:

stuur mij deze nieuwsbrief niet meer

Commissie voor de milieueffectrapportage | postbus 2345 | 3500 GH Utrecht
t 030 - 234 76 66 | e info@eia.nl | w www.commissiemer.nl