|
Wat is uw mening?
Vanaf januari dit jaar is onze nieuwe website voor iedereen toegankelijk. Naast informatie over onze adviezen willen we u met onze website ook breder informeren, zoals met nieuwsitems over m.e.r., praktijkervaringen bij verschillende type plan- en besluit- m.e.r. en jurisprudentie over m.e.r . |
|
|
|
Gezondheid in m.e.r.
In m.e.r. wordt, veelal indirect, al aandacht besteed aan gezondheidsaspecten. Een voorbeeld hiervan is de toetsing aan de grenswaarden in de Wet luchtkwaliteit en de Wet geluidhinder. Deze grenswaarden zijn echter niet alléén gebaseerd op het voorkómen van gezondheidsschade, maar ook op economische belangen en haalbaarheid. Ook onder de huidige grenswaarden treden, volgens onder andere de World Health Organisation en het Planbureau voor de Leefomgeving, nog aanzienlijke gezondheidseffecten op. Op Europees en nationaal niveau is beleid geformuleerd om de effecten op de volksgezondheid een prominentere plaats te geven in plan- en projectvoorbereidingen. |
|
|
|
Wijziging Spoedwet wegverbreding en Tracéwet
De Ministers van V&W en van VROM boden op 19 september een wetsvoorstel voor aanpassing van de Spoedwet wegverbreding en de Tracéwet aan de Tweede Kamer aan. Het wetsvoorstel leidt tot een belangrijke wijziging van het m.e.r. stelsel bij alle wegaanpassingen. Zo vervallen inspraak bij de start van het project en onafhankelijke toetsing door de Commissie m.e.r. |
|
|
|
Schiphol-Amsterdam-Almere: Beprijzen haalt MER inHet milieueffectrapport over de aanpassing van de hoofdwegen tussen Schiphol-Amsterdam-Almere (A1, A9, A10 en A6) houdt onvoldoende rekening met de introductie van beprijzen in 2012. Het is daarnaast te optimistisch over de positieve effecten van dynamisch verkeersmanagement om achteruitgang in luchtkwaliteit te voorkomen. De Commissie adviseert de Minister om voorafgaand aan zijn keuze voor één van de alternatieven alsnog aanvullende informatie te verstrekken. Dit schrijft de Commissie voor de milieueffectrapportage in haar advies dat zij 17 september 2008 uitbracht aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Het persbericht van de Commissie vindt u hier. Het advies zelf vindt u hier. |
|
|
|
Versterking m.e.r. in Centraal Afrika
De Commissie heeft er een nieuwe taak bij: het versterken van de rol van impact assessment (m.e.r.) bij besluitvorming in 8 Franstalige landen van centraal Afrika. Dit doet de Commissie door middel van het versterken en (re-)activeren van de nationale verenigingen van m.e.r-practitioners en de regionale koepelorganisatie, SEEAC. De verenigingen dienen op hun beurt de overheidsagentschappen voor m.e.r. te ondersteunen. Ook zullen zij kritisch volgen hoe milieu door de overheden in betrokken landen wordt meegewogen in besluitvorming. Hoe pakt de Commissie dit aan? |
|
|
|
Cumulatieve effecten op Natura 2000 in m.e.r.
Het begrip "cumulatieve gevolgen" is belangrijk in m.e.r. en de passende beoordeling. De Natuurbeschermingswet vereist dat, naast de gevolgen van het eigen plan of project, ook de optelsom (cumulatie) van gevolgen op een Natura 2000-gebied wordt gemaakt. Hoe cumulatie van gevolgen beschreven moet worden is nog niet volledig uitgekristalliseerd. Op basis van praktijkervaringen heeft de Commissie een aanpak geformuleerd, om deze cumulatieberekening volgens een aantal vaste stappen uit te voeren. |
|
|
|
Valuation of Ecosystem Services and SEA: lessons from influential cases
Ecosystem Services zijn "gratis" baten en diensten die mensen verkrijgen uit ecosystemen, bijvoorbeeld voldoende drinkwater of mangroves die bescherming bieden tegen stormen. Sinds de Millennium Ecosystem Assesment, een wereldwijd project om in kaart te brengen wat onze (economische) baten zijn uit werelds' ecosystemen, is het concept ecosysteem diensten populair. Plan m.e.r. ("strategic environmental assessment") biedt goede mogelijkheden om de (economische) waarde van ecosysteem diensten en de potentiꫥ aantasting hiervan in beeld te brengen. |
|
|
|
Aanpassing Besluit m.e.r. aan de nieuwe Wro
Het Ministerie van VROM heeft op 8 oktober jl. aan gemeenten en provincies een circulaire rondgestuurd over de voorgenomen wijziging van het Besluit m.e.r. 1994 als gevolg van de inwerkingtreding van de nieuwe Wro op 1 juli 2008. In het Invoeringsbesluit Wro (stb. 2008, 159) was abusievelijk een aantal nieuwe plan- en besluitfiguren niet meegenomen als zijnde m.e.r.-(beoordelings)plichtig. Met de voorgenomen wijziging worden deze alsnog aangewezen. |
|
|
|