OPMERkelijk
nieuwsbrief nr 8 10 oktober 2012

Advies Commissie Klavertje 4 en TradePort Noord

De gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en Peel en Maas werken aan de gebiedsontwikkeling van Klavertje 4 en tegelijkertijd aan de realisatie van één van de deelgebieden, Trade Port Noord. Over het MER Klavertje 4 concludeert de Commissie onder andere dat de effecten door stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden nog niet volledig zijn beschreven. >lees meer

terug naar het begin

Bedrijventerrein TradePort Noord Venlo

Bij TradePort Noord concludeert de Commissie onder andere dat negatieve effecten op omliggende Natura 2000-gebieden niet zijn uit te sluiten. Of deze effecten te mitigeren zijn is nog niet duidelijk. Ook komt uit dit MER naar voren dat er in 2020 verkeersproblemen op de A73 en A67 ontstaan. Deze problemen hebben consequenties voor de verdere gebiedsontwikkeling van Klavertje 4. >lees meer

terug naar het begin

Herziene MER Oosterhorn Delfzijl nog onvoldoende

De gemeente Delfzijl wil een nieuw bestemmingsplan met ruime ontwikkelings- en uitbreidingsmogelijkheden voor zware industrie en havengebonden bedrijvigheid opstellen voor het bedrijventerrein Oosterhorn. De Commissie stelt in haar toetsingsadvies vast dat de uitgangspunten in het MER verouderd of onjuist zijn. Ook ontbreekt er een alternatief met minder effecten op natuur. >lees meer

terug naar het begin

Herman Wijffels nieuw bestuurslid

Sinds juni 2012 is de heer Herman Wijffels als extern bestuurslid toegetreden tot de Stichting Bureau Commissie voor de m.e.r. Daarmee is de vacature ingevuld die ontstond door het vertrek van de heer Wolter Lemstra. De heer Wijffels is o.a. hoogleraar duurzaamheid bij de Universiteit Utrecht en was voorheen o.a. voorzitter van de SER. Het bestuur is verantwoordelijk voor de algemene positionering en het beheer van de Commissie. >lees meer

terug naar het begin

Nieuwe vormen van ruimtelijke ordening vragen om een nieuwe invulling van m.e.r.

Ruimtelijke ordening kent vele gedaanten, van toelatings- naar ontwikkelings- naar uitnodigingsplanologie. Plan-m.e.r. kan hier goed op inspelen. Interessante voorbeelden voor structuurvisies en plan-m.e.r. vindt u in de casebeschrijvingen op onze website. Het nieuwste voorbeeld: bij het omgevingsplan van de provincie Zeeland vult het plan-m.e.r. milieugebruiksruimte in. Houdt onze website in de gaten voor meer informatie. >lees meer

terug naar het begin

Veelgestelde vragen bestemmingsplan buitengebied & m.e.r.

De Commissie krijgt veel vragen over MER bij bestemmingsplan buitengebied. Een groot deel hiervan gaat over de maximale mogelijkheden van het plan en hoe daar in MER mee om te gaan. Op de themapagina landelijk gebied op onze website zijn deze vragen voor u op een rijtje gezet. >lees meer

terug naar het begin

Te verwachten adviezen

Binnenkort brengt de Commissie onder andere advies uit over:

  • Rijnlandroute (projectnummer 2198)
  • Obstakelverwijdering Nederrijn Elst (projectnummer 2705)
  • Derde spoor Zevenaar - Duitse grens (projectnummer 2496)
  • PHS: Meteren - Boxtel (projectnummer 2711)
Geïnteresseerd in deze of andere projecten? U kunt meer informatie vinden op onze website: afgeronde adviezen. >lees meer

terug naar het begin

afmelden:

stuur mij deze nieuwsbrief niet meer

Commissie voor de milieueffectrapportage | postbus 2345 | 3500 GH Utrecht
t 030 - 234 76 66 | e info@eia.nl | w www.commissiemer.nl