|
PAS juiste en werkbare aanpak, maak het concreet
De programmatische aanpak stikstof (PAS) moet de impasse tussen economische ontwikkeling en natuurbescherming op gaan lossen. De Commissie adviseerde over fase III van de PAS. Zij vindt het een juiste en werkbare aanpak. Zij adviseert de definitieve PAS concreter te maken, zodat de impasse tussen economische ontwikkeling en natuurbescherming daadwerkelijk wordt doorbroken. |
|
|
|
Milieueffecten grootste veehouderij Nederland voldoende in beeld
Het Nieuw Gemengd Bedrijf wil in Horst aan de Maas de potentieel grootste veehouderij
in Nederland beginnen met meer dan 1.000.000 kippen en bijna 30.000 varkens.
Bijzonder aan dit project is dat het bedrijf bijna de hele keten omvat, namelijk (op)fok van kuikens en biggen, houden van kippen en vleesvarkens, een kippenslachterij, mestvergisting en energieopwekking. De belangrijkste onderwerpen in het MER zijn de effecten op natuur en leefomgeving. Deze kunnen beïnvloed worden door luchtverontreiniging en geur afkomstig van het bedrijf. De Commissie vond de effecten voldoende beschreven. |
|
|
|
Jurisprudentie geitenhouderij: wel of geen m.e.r.-beoordeling?
Op 27 juli heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een zeer interessante uitspraak gedaan over een inrichting voor het houden van geiten. Als een geitenhouderij moet worden aangemerkt als intensief veeteeltbedrijf in de zin van de m.e.r.-richtlijn, moet volgens de Afdeling worden beoordeeld of het noodzakelijk is een m.e.r.-beoordeling te maken voor de omgevingsvergunning die de activiteit toestaat. |
|
|
|
Jurisprudentie bedrijventerrein Hoekse waard: MER voor meerdere plannen en besluiten
De Raad van State heeft geoordeeld in een beroepszaak over bedrijventerrein Hoekse waard dat een MER ten behoeve van meerdere plannen en besluiten kan zijn opgesteld. Ook kunnen er meerdere bevoegde gezagsinstanties zijn. Wanneer een plan gefaseerd wordt uitgevoerd en nog niet duidelijk is of de ontsluitingsstructuur voldoende is voor latere fasen, kan dat opgelost worden door in het plan te waarborgen dat als voorafgaand aan de ontwikkeling van de latere fasen toereikende ontsluitingsmaatregelen moeten worden getroffen, deze ook worden getroffen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van uitwerkingsregels. |
|
|
|
Jurisprudentie tracébesluit A4 Delft-Schiedam: wel alternatieven, geen plan-m.e.r.
Het tracébesluit A4 Delft-Schiedam is op 2 september 2010 door de minister vastgesteld. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State oordeelde onlangs dat ondanks dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is op dit besluit, toch de verplichting bestaat om alternatieven te beschrijven. Dit moet vanwege een zorgvuldige voorbereiding en een deugdelijke motivering van een tracébesluit. Een plan-m.e.r. voor een tracébesluit is niet nodig, omdat het geen plan is in de zin van de m.e.r.-wetgeving. |
|
|
|
Technische wijzigingen van m.e.r.-regelgeving bij Tweede Kamer
Eind juni 2011 is het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet milieubeheer om een aantal zaken ten aanzien van milieueffectrapportage te repareren naar de Tweede Kamer gezonden. Deze reparatie bevat diverse grotendeels technische wijzigingen, die onvolkomenheden als gevolg van de modernisering van de m.e.r.-regelgeving en de invoering van de Wabo gladstrijken. De stukken zijn onder andere te downloaden op de site van InfoMil. |
|
|
|
Zojuist verschenen: Tekst & Toelichting milieueffectrapportage, editie 2011Selma van Velsen, jurist bij de Commissie m.e.r., beschrijft in Tekst & Toelichting milieueffectrapportage alle voor de praktijk relevante Nederlandse en Europese regelgeving over milieueffectrapportage (m.e.r.). Het biedt degenen die te maken hebben met de praktijk van m.e.r. en m.e.r.-beoordeling een helder en onmisbaar naslagwerk. Meer informatie op de site van Sdu. |
|
|
|